Damy radę

| 28 Sie 2013  17:39 | Brak komentarzy

Z Agnieszką Wołk-Łaniewską, redaktorem naczelnym „Dziennika Trybuna”, rozmawia Bojan Stanisławski.

 

„Dziennik Trybuna” – to brzmi dumnie?

W pewnym sensie tak. Polska zasługuje na jakiś lewicowy dziennik. W oceanie prawicowej prasy jest to jakaś szansa na udział w debacie publicznej. Uważam, że założenie tego dziennika to odważna, potrzebna i pożyteczna decyzja.

A czy z tym „oceanem prawicowej prasy” można dziś skutecznie konkurować? Walka o rząd dusz została chyba przez lewicę przegrana.

I tak, i nie. Przestrzeń publiczna jest w pełni zdominowana przez prawicę, ale ludzka świadomość kształtuje się nie tylko pod wpływem propagandowych bodźców, ale i życiowego doświadczenia zarówno jednostek jak i całych grup. Tymczasem doświadczenia transformacji ustrojowej są dla większości społeczeństwa bardzo drastyczne. Prawica spowodowała schizofreniczną sytuację – ludzie chcą lewicowych rozwiązań, ale szukają dla nich prawicowej legitymacji. „Dziennik Trybuna”, im aktywniej będzie się rozwijał, tym większe ma szanse pomóc Polkom i Polakom uporządkować ich polityczny i filozoficzny światopogląd. > Czytaj dalej >>>

Atak Marsjan, zamach w Smoleńsku, premier Tusk

| 25 Sie 2013  16:48 | Brak komentarzy

Czy współczesny czytelnik, widz, słuchacz jest w stanie uwierzyć we wszystko co mu przekażą media, nawet jeżeli jest wierutną i celowo spreparowaną bzdurą? Spora część społeczeństwa wierzy mediom bezkrytycznie, nawet gdy z zawartymi tezami się nie zgadza.

> Czytaj dalej >>>

Oświadczenie Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej – 20 sierpnia 2013 roku

| 20 Sie 2013  21:33 | Brak komentarzy

Stowarzyszenie Dziennikarzy RP z coraz większym niepokojem obserwuje rozwój sytuacji w TVP S.A. związanej z planowanym przeniesieniem zatrudnionych w niej dziennikarzy do firmy zewnętrznej. Stanowisko w tej sprawie przedstawiliśmy już w Oświadczeniu Prezydium ZG z 20 maja 2013 r. W jego zakończeniu jednoznacznie stwierdziliśmy:

Stowarzyszenie Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej nie akceptuje pomysłów Zarządu TVP SA i stanowczo protestuje przeciwko metodom, które w zakamuflowany sposób mają prowadzić do zbiorowych zwolnień dziennikarzy i innych twórców telewizyjnych.

Obecnie obawy te potwierdza prowadzona przez kierownictwo TVP akcja poddawania dziennikarzy (niejednokrotnie o wieloletnim stażu i niepodważalnym dorobku twórczym) swoistej weryfikacji za pomocą „testów kompetencyjnych” prowadzonych przez kolejną firmę zewnętrzną. Zabieg ten, tłumaczony przez kierownictwo TVP procedurami jakoby naturalnymi w każdej korporacji, uważamy za szykanę, natomiast zapewnienia, że każdy dziennikarz może odmówić wypełniania testów – za hipokryzję.

W każdej szanującej się redakcji oceny dziennikarza, tak pod względem merytorycznym jak warsztatowym, dokonuje jej kierownictwo. Zastępowanie ich protezami w postaci testów przeprowadzanych przez firmę zewnętrzną, za publiczne pieniądze, bardzo źle świadczy o kompetencjach osób zarządzających tak specyficzną instytucją, jaką jest telewizja publiczna.

 

Jerzy Domański
 Przewodniczący Zarządu Głównego
 Stowarzyszenia Dziennikarzy RP
Andrzej Maślankiewicz
 Sekretarz generalny
 Stowarzyszenia Dziennikarzy RP

„Prestiż” — renoma roku

| 15 Sie 2013  18:16 | Brak komentarzy

renoma

Renoma Roku 2013

Redakcja magazynu „Prestiż – relacje gospodarcze”, którego redaktorem naczelnym jest Jerzy Byra,  członek naszego Stowarzyszenia, po raz drugi ogłosiło konkurs o Nagrodę Gospodarczą pod nazwą  RENOMA ROKU. Pierwszoplanowym celem konkursu jest uhonorowanie ludzi biznesu, wynalazców, polityków oraz firm i ich produktów, mających wpływ  na rozwój i funkcjonowanie polskiej gospodarki.

Prezentacja wyróżnionych, jako pozytywnych wzorców i zachowań społecznie ważnych, promowanie etycznych zachowań w biznesie, które podnoszą prestiż firm i ludzi z nimi związanych, przyniosła już w roku ubiegłym, przy pierwszej edycji konkursu, oczekiwane efekty i duże zainteresowanie środowisk biznesowych w całym kraju.

> Czytaj dalej >>>

Zamach na wolne media w podłódzkim Rzgowie

| 7 Sie 2013  15:49 | Jeden komentarz

Redaktor RYSZARD PORADOWSKI, członek Zarządu Głównego Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej, przewodniczący Zarządu Oddziału Łódzkiego SD RP, a jednocześnie redaktor naczelny czasopisma GAZETA RZGOWSKA, do naszej redakcji skierował dramatyczny apel wzywający nas do wzięcia w obronę pracowników mediów i wystąpienia do kompetentnych organów o wdrożenie wnikliwego dochodzenia przeciw sprawcom. Czynimy to dla dobra nie tylko ludzi mediów, ale dla wszystkich nas. Od kilku lat obserwujemy bowiem coraz śmielsze i brutalniejsze poczynania różnych osobników w stosunku do dziennikarzy o czym m. in. może świadczyć napaść na wóz służbowy TVN i spalenie go podczas uroczystości państwowych zaledwie przed rokiem. Z kolei 2. sierpnia 2013 roku atak na oczach tysięcy widzów Woodstocku na redaktora Grzegorza Miecugowa, dziennikarza TVN24.

Tej rzgowskiej awanturze będziemy się przyglądali ze szczególną uwagą, bowiem poszkodowany został człowiek przez ochroniarzy, a więc ludzi, którzy powinni przestrzegać ściśle praw.

Poniżej publikujemy informację nadesłaną nam przez redaktora RYSZARDA PORADOWSKIEGO.

Redakcja dziennikarzerp.org.pl

***

Do przykrego w skutkach zdarzenia doszło w południe minionej niedzieli (28.07.13) na ul. Tuszyńskiej w Rzgowie. Przed halą tzw. nowego „Polrosu” ochroniarze tej firmy („Servo”) skuli kajdankami, a następnie pobili kolportera „Gazety Rzgowskiej”. Ofiarę napaści pogotowie odwiozło do jednego z łódzkich szpitali. Postępowanie wyjaśniające prowadzą funkcjonariusze komisariatu policji w Rzgowie. > Czytaj dalej >>>

Podzwonne dla telewizji

| 7 Sie 2013  12:53 | Brak komentarzy

Gdy niecały rok temu otrzymywałem nominację na członka Rady Programowej rzeszowskiego ośrodka TVP, jeden z kolegów, wybitny, wieloletni dziennikarz telewizyjny powiedział mi: “oby się nie okazało, że jesteś członkiem ostatniej rady programowej w TV”. Wtedy słowa te przyjąłem z uśmieszkiem niedowierzania. Co prawda z dziennikarstwem telewizyjnym nigdy – poza udziałem w kilku programach publicystycznych czy krótkimi wypowiedziami – nie miałem nic wspólnego, ale wydawało mi się, że jakimś absurdem jest wieszczenie zagrożenia dla publicznych mediów. Przez lata, my dziennikarze prasowi zatrudnieni często na dziwnych zasadach w prywatnych tytułach zazdrościliśmy “telew+-izorom” i radiowcom stabilnych warunków pracy, możliwości funkcjonowania związków zawodowych, wysokich jak na lokalne warunki zarobków, wpisywania honorariów do podstawy wyliczania urlopu, niedostępnego dla nas “socjału”.

Praca w Radzie Programowej diametralnie zmieniła moje zdanie. Mając dostęp do szczegółowych danych, bieżącą informację o sytuacji nie tylko w naszym oddziale, stałem się pesymistą. Jeden z szefów centrali TVP jakiś czas temu wprost powiedział, że najlepszym rozwiązaniem dla ratowania budżetu telewizji publicznej jest likwidacja części oddziałów. Mimo że na razie z powodów prawnych jest to niemożliwe (istnieje ustawowy zapis regulujący liczbę regionalnych anten), to wszystko idzie w tym kierunku. > Czytaj dalej >>>

Bogdan Miś: Niesłychany wybryk białostockiego portalu

| 6 Sie 2013  16:44 | Brak komentarzy

Białystok, 5 sierpnia 2013.

Dziś o godz. 15.45 stała się rzecz niesłychana: portal internetowy „Czas Białegostoku” opublikował na głównej stronie wywiad z łobuzem, który zaatakował Grzegorza Miecugowa na ”Przystanku Woodstock”. Nie będę przytaczał szczegółów ani analizował „przemyśleń” tej nędzy umysłowej, jaką jest sprawca; nawiasem mówiąc, grozi on tym samym (czyli pobiciem) Tomaszowi Lisowi i Kamilowi Durczokowi i nie wykazuje w związku ze swoim czynem cienia skruchy.

Muszę jednakże – jako jeden z seniorów zawodu dziennikarskiego w naszym kraju – powiedzieć, że redakcja tego portaliku (ma on, a jakże, kogoś, kto się nazywa „redaktorem naczelnym”; to właśnie indywiduum zrobiło opisywaną rozmowę) osiągnęła dziennikarskie dno. To już nie jest dziennikarstwo, nawet tabloidowe. To prostytucja dziennikarska, przy której wyczyny tabloidów bledną. Złamana została podstawowa zasada etyki zawodowej i solidarność zawodowa. Fuj! > Czytaj dalej >>>

Jerzy Domański laureatem Nagrody Warszawy

| 1 Sie 2013  17:59 | Brak komentarzy

W przeddzień 69. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego, 31 lipca br., na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się uroczysta sesja Rady m.st. Warszawy. W obecności radnych i licznie zebranych gości, warszawiaków Ewa Malinowska-Grupińska przewodnicząca Rady wręczyła wspólnie z Hanną Gronkiewicz-Waltz prezydent Warszawy akty nadania i odznaki Honorowego Obywatelstwa. W tym roku otrzymali je : Maria Janion, Irena Santor i Zbigniew Romaszewski.

-Choć światopogląd tegorocznych Honorowych Obywateli jest bardzo zróżnicowany, z całą pewnością możemy stwierdzić, że wszystkie trzy postaci łączą przynajmniej dwie szlachetne cechy: odwaga w walce z przeciwnościami losu oraz chęć niesienia pomocy osobom w potrzebie. (…) Nasza ukochana Warszawa jest miastem różnorodności oraz wspaniałych, bo odważnych, mądrych i pomagających innym obywateli. To największe bogactwo stolicy — podkreśliła w swoim przemówieniu Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady m.st. Warszawy. > Czytaj dalej >>>

  • POLECAMY

  • Dziennikarz Olsztyński 3/2019

  • SZLIF

    „SZLIF”: Młodzieżowy punkt widzenia
    W najnowszym numerze „Szlifu” młodzi dziennikarze kolejny raz udowodnili, że inspiracje do swoich artykułów czerpią z otaczającej ich codzienności. Nie dziwi więc to, że w czerwcowej odsłonie gazety możemy przeczytać o atrakcjach Wrocławia, powracającej modzie na różne rzeczy czy o sztuce tatuażu i nowych technologiach, wypierających stare formy komunikacji. Każdy znajdzie coś dla siebie!
    Czytaj więcej...
  • W mediach

    JERZY URBAN OBRAZIŁ, NIE OBRAŻAJĄC, A TVP NIE NARUSZYŁA GODNOŚCI - NARUSZAJĄC
    TVP nie naruszyła godności Waldemara Sadowskiego - uznał warszawski sąd okręgowy i w całości oddalił pozew przeciwko telewizji publicznej. Sędzia Krzysztof Świderski uzasadniał, że powód nie wykazał, że TVP naruszyła jego godność. Sadowski ma zapłacić 737 zł tytułem zwrotu kosztów procesu.
    Czytaj więcej...  
    ***
    Rzecznik prezydenta krytykuje TVP za „Wiadomości” po śmierci Adamowicza „Myślę, że tak jak i wiele osób tak samo pan prezydent jest krytyczny wobec tego, co się stało” – tak skomentował w RMF FM postawę Telewizji Polskiej w ostatnich dniach rzecznik prezydenta RP Błażej Spychalski. Czytaj więcej...
    ***
    Autor materiału „Wiadomości” o mowie nienawiści dostał etat i poleciał do Panamy Maciej Sawicki, autor głośnego materiału „Wiadomości” o mowie nienawiści, wyemitowanego po śmierci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, dostał etat w TVP i będzie relacjonować Światowe Dni Młodzieży w Panamie – wynika z informacji „Presserwisu„. Czytaj więcej...
    ***
    TVP manipulowała przekazem z pogrzebu prezydenta Gdańska Według komentatorów Telewizja Polska, relacjonując uroczystości pogrzebowe prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, dopuściła się manipulacji. – Nie sądziłem, że dożyję takich czasów – mówi Andrzej Stankiewicz z Onetu. Czytaj więcej...
    ***
    Zespół radiowej Dwójki krytykuje zdjęcie z anteny audycji "Archiwalnia" 40 pracowników i współpracowników Programu II Polskiego Radia podpisało list do zarządu i prezydium rady programowej Polskiego Radia w obronie audycji Tomasza Obertyna "Archiwalnia", którą zdjęto z anteny. "Decyzja o zaprzestaniu emisji Archiwalni godzi bezpośrednio w nasz program i nas jako zespół" - napisali. Czytaj więcej...
    ***
    Wydawcy spotkają się z Orlenem i Alior Bankiem w sprawie przyszłości Ruchu W najbliższych dniach wydawcy spotkają się z przedstawicielami Orlenu i Alior Banku. Według prezesa Izby Wydawców Prasy Bogusława Chraboty realne jest, by Ruch do końca stycznia przygotował kompletny plan restrukturyzacji. "Puls Biznesu" twierdzi z kolei, że dystrybutor, którego zadłużenie sięga pół miliarda zł, jest bliski upadku. Czytaj więcej...
  • ***

    witryna4
    To miejsce przeznaczamy na wspomnienia dziennikarzy. W ten sposób staramy się ocalić od zapomnienia to, co minęło...

    Przejdź do Witryny Dziennikarskich Wspomnień

    ***

  • PARTNERZY

    infor_logo


  • FACEBOOK

  • Międzynarodowa Legitymacja Dziennikarska

    legitymacja Członkowie naszego stowarzyszenia mogą uzyskać legitymacje dziennikarskie (International Press Card) Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ (IFJ), z siedzibą w Brukseli.
  • Menu

  • Międzynarodowa Federacja Dziennikarzy


    Stowarzyszenie Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej jest organizacją członkowską Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy.
  • ARCHIWUM