50 lat WROSTJA

| 19 Paź 2016  11:30 | Brak komentarzy

wprostja

17 października 2016 roku rozpoczęły się – po raz 50.! – Wrocławskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora (WROSTJA).

Wszystko zaczęło się w 1966 roku, w małej salce teatralnej w Piwnicy Świdnickiej. Pierwszy Ogólnopolski Przegląd Teatrów Jednego Aktora trwał tydzień (17 – 23 października). Okazał się „szlagierem roku” i pozostał nim do dzisiaj!

Wiesław Geras – pomysłodawca i inicjator przeglądu zaprosił do Wrocławia 16 spektakli. Przegląd otworzył monodram w wykonaniu Danuty Michałowskiej „Komu bije dzwon”. A publiczność spotkała się m.in. z Andrzejem Łapickim, Tadeuszem Różewiczem,Wojciechem Siemionem, Kaliną Jędrusik i Ryszardą Hanin.

> Czytaj dalej >>>

Klemens Krzyżagórski (1930-2013)

| 22 Mar 2013  14:27 | Brak komentarzy

bbbb

red. K. Krzyżagórski

19 marca 2013 roku po długiej, ciężkiej chorobie zmarł w szpitalu w Warszawie redaktor Klemens Krzyżagórski, osobowość dwóch życiowych pasji: teatru i dziennikarstwa.

Klemens Krzyżagórski urodził się w 1930 roku w Zdunach w Wielkopolsce. Swoją przygodę z teatrem rozpoczął jako kierownik literacki Państwowego Teatru Lalek w Wałbrzychu, którą to funkcję pełnił w latach 1958-1965. Był organizatorem Estrady Poetyckiej, sceny dla dorosłych. Spod jego ręki wyszły takie scenariusze jak „Strofy skonfiskowane”, „Wieczór sentymentalny”, „Pieśni wolnego ducha”, „Trzynasty apostoł”. W latach 1965-66 kierował redakcją programów artystycznych wrocławskiego oddziału telewizji. Następnie do 1971 roku był konsultantem programowym Wrocławskiego Teatru Lalek, gdzie współtworzył scenę lalkową dla dorosłych oraz program nauczania w Studium Aktorskim Teatrów Lalkowych. Był wykładowcą, ale jednocześnie ciągle pisał i współinscenizował spektakle.

Od 1972 roku pracował w Białymstoku jako konsultant programowy ówczesnego Państwowego Teatru Lalek. Funkcję tę sprawował do 1981 roku. Był współtwórcą Studium Lalkarskiego, które przekształcone zostało w Wydział Lalkarski warszawskiej PWST im. A. Zelwerowicza.

Debiut dziennikarski miał w 1951 roku w „Gazecie Robotniczej” ukazującej się we Wrocławiu. Następnie współpracował z różnymi tytułami, publikując eseje, reportaże, felietony i recenzje. W 1967 roku został redaktorem naczelnym wrocławskiej „Odry”, którą prowadził do 1972. Od 1974 przez blisko 6 lat był redaktorem naczelnym wydawanych w Białymstoku „Kontrastów. Po epizodzie białostockim związał się z tytułami wydawanymi w stolicy jak „Prasa Polska”, „Kultura” i „Literatura”. Był też autorem takich pozycji książkowych, jak „Kłopoty z ciałem”, „Zielona medycyna” napisane pod pseudonimem Maciej Kora. W 2002 roku wydał książkę „Apteka w ogrodzie”.

Teksty Klemensa Krzyżagórskiego zostały zamieszczone w wielu antologiach polskiego reportażu. Był laureatem kilku nagród literackich i dziennikarskich, a także samorządowych i państwowych: I Nagrody im. J. Bruna, II Nagrody im. B. Prusa, Nagrody MOD oraz wielu nagród klubowych Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. Zdobył m. in. Nagrodę Artystyczną Białegostoku; odznakę Zasłużony Działacz Kultury, odznakę Zasłużony Białostocczyźnie. Został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski i Krzyżem Kawalerskim.

W latach 1982-1987 przewodniczył Zarządowi Głównemu Stowarzyszenia Dziennikarzy PRL.

***

Pogrzeb 25 marca 2013 roku o godz. 11.30 na Cmentarzu Komunalnym na Wólce Węglowej w Warszawie.

Henryk Zagańczyk

  • MEDIA

    Jarosław Olechowski p.o. dyrektorem TAI. Zastąpił Klaudiusza Pobudzina Jarosław Olechowski pełni obowiązki dyrektora Telewizyjnej Agencji Informacyjnej. Klaudiusz Pobudzin, dotychczasowy szef TAI złożył rezygnację z pełnionej funkcji. Czytaj więcej...
    ***
    Freedom House: zmalała wolność w Polsce, publiczne media tak jak na Węgrzech oczerniają opozycję OLEĆ W Polsce, tak samo jak na Węgrzech, publiczne media w ub.r. oczerniały opozycję, ponadto władze utrudniały działalność organizacji pozarządowych - uważa Czytaj więcej...
    ***
    Jacek Kurski bez obaw przed ocenieniem przez RMN pracy zarządu TVP Po tym jak Rada Mediów Narodowych zapowiedziała własny raport na temat działania zarządu Telewizji Polskiej prezes firmy Jacek Kurski mówi portalowi Wirtualnemedia.pl: - Czekam spokojnie na werdykt i ocenę, przemawiają za mną wyniki oglądalności. Czytaj więcej...
    ***
    Reforma w TVP od 1 marca. Matyszkowicz dyrektorem biura programowego Telewizja Polska rozpocznie formalne wdrażanie zmian w strukturze spółki od 1 marca br. Tak zdecydował zarząd TVP, który zatwierdził także Mateusza Matyszkowicza jako dyrektora nowo powstałego biura programowego - nieoficjalnie ustalił portal Wirtualnemedia.pl. Czytaj więcej...
    ***
    Prezes PAP: będą konsekwencje ws. depeszy o poparciu premiera dla WOŚP Ta sprawa nie pozostanie bez echa, zostaną wyciągnięte konsekwencje - powiedział "Presserwisowi" prezes Polskiej Agencji Prasowej Wojciech Surmacz, odnosząc się do informacji o poparciu premiera Mateusza Morawieckiego dla WOŚP, która znalazła się w depeszy PAP na podstawie wpisu cytowanego za fałszywym kontem na Twitterze. Czytaj więcej...
    ***
    KRRiT wybiera technologię do własnego badania oglądalności i słuchalności Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zaczęła pracę nad własnym pomiarem korzystania z mediów elektronicznych. Obecnie zastanawia się nad najlepszą technologią badania, do końca br. planuje zorganizować panel pilotażowy. Projekt będzie konsultowany z nadawcami i branżą marketingową. Czytaj więcej....
    ***
    Januszowi Kaweckiemu z KRRiT nie podoba się uchylenie kary dla TVN Janusz Kawecki, członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wydał w poniedziałek 15 stycznia br. oświadczenie w którym zaznaczył, że nie identyfikuje się z decyzją przewodniczącego KRRiT w sprawie uchylenia kary dla spółki TVN SA i z trybem doprowadzenia do tej decyzji. Czytaj więcej...
    ***
    TVP pozywa serwis Wyborcza.pl za tekst o sylwestrze TVP w Zakopanem Jacek Kurski, prezes Telewizji Polskiej zapowiedział na Twitterze, że pozwie serwis „Gazety Wyborczej” Wyborcza.pl za tekst o wydatkach na sylwestra organizowanego przez TVP w Zakopanem. Czytaj więcej...
    ***
    TVP po tekście „Faktu” nt. wniosku o ukaranie kierowcy Jacka Kurskiego zapowiada kroki prawne Telewizja Polska zapowiada kroki prawne przeciwko wydawcy dziennika „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska). Chodzi o tekst opisujący kolejne fakty w sprawie kolizji drogowej z udziałem służbowego auta Jacka Kurskiego, jaki zamieścił dziennik. - To sąd wyda wyrok w tej sprawie, a nie „Fakt” - czytamy w specjalnym oświadczeniu TVP. Czytaj więcej...
    ***
    "Woronicza 17" nadano na żywo, goście wystąpili z serduszkami WOŚP Program publicystyczny TVP Info "Woronicza 17", mimo wcześniejszych doniesień medialnych, został nadany na żywo. Goście audycji mieli przyklejone czerwone serca - symbol Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Czytaj więcej...
    ***
    KRRiT zgodziła się na więcej dokumentu w Stopklatce Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zgodziła się na zmiany w koncesji telewizji naziemnej Stopklatka dotyczące zwiększenia udziału pozycji dokumentalnych. Czytaj więcej...
    ***
    Jan Pospieszalski wytknął marszałkowi Senatu obecność na gali 25-lecia Polsatu W programie „Warto rozmawiać” w TVP1 Jan Pospieszalski wytknął marszałkowi Senatu Stanisławowi Karczewskiemu, że był gościem na gali z okazji 25-lecia Polsatu, podczas gdy założyciel stacji Zygmunt Solorz jest jednym z bohaterów książki „Resortowe dzieci”. Czytaj więcej...
    ***
    Członkowie KRRiT nie są zadowoleni, że przewodniczący uchylił karę dla TVN Członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji zaznaczają, że uchylenie kary dla TVN SA to decyzja przewodniczącego Witolda Kołodziejskiego. Nie wszyscy członkowie Rady są z niej zadowoleni. Czytaj więcej...  
    ***
    TVN o uchyleniu kary KRRiT: oznacza to oddalenie zarzutów wobec relacji TVN24 TVN wyraziła satysfakcję z uchylenia przez przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji decyzji o 1,48 mln zł kary dla firmy. - Uchylenie tej decyzji oznacza oddalenie zarzutów wobec telewizji TVN24 - zwrócił uwagę nadawca. Czytaj więcej...
    ***
    Stowarzyszenia dziennikarskie apelowały do KRRiT o anulowanie kary dla TVN24 W zeszłym tygodniu przewodniczący KRRiT spotkał się z przedstawicielami organizacji pozarządowych i stowarzyszeń dziennikarskich. Dyskutowano o karze dla TVN24 za relacjonowanie protestów w grudniu 2016 roku. Na spotkaniu zaapelowano do przewodniczącego o anulowanie kary, bo może to wywołać tzw. efekt mrożący, czyli autocenzurę środowiska dziennikarskiego w obawie przed kolejną karą. Czytaj więcej...
    ***
    Prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie tekstu „GW” o prezes TK Warszawska prokuratura okręgowa wszczęła śledztwo w sprawie publikacji "Gazety Wyborczej" o rzekomych powiązaniach prezes Trybunału Konstytucyjnego Julii Przyłębskiej ze służbami specjalnymi. Będzie badać, czy doszło do publicznego znieważenia organu konstytucyjnego - prezes TK. Czytaj więcej...
    ***
    Andrzej Duda na liście głów państw szkodzących wolności mediów Komitet Obrony Dziennikarzy (CPJ) opublikował listę przywódców państw, którzy zdaniem tej organizacji najbardziej przyczyniają się w swoich krajach do ograniczania wolności mediów. W zestawieniu, obok Donalda Trumpa, Recepa Tayyipa Erdoğana czy Władimira Putina znalazł się także prezydent Polski Andrzej Duda, który według CPJ wspiera powrót do czasów gdy w naszym kraju obowiązywała cenzura, a swoboda wypowiedzi w mediach była ograniczana. Czytaj więcej...
  • Dziennikarze wspominają…

    witryna4
    To miejsce przeznaczamy na wspomnienia dziennikarzy. W ten sposób staramy się ocalić od zapomnienia to, co minęło...

    Przejdź do Witryny Dziennikarskich Wspomnień

    ***

  • POLECAMY

  • PARTNERZY

    infor_logo


  • FACEBOOK

  • Międzynarodowa Legitymacja Dziennikarska

    legitymacja Członkowie naszego stowarzyszenia mogą uzyskać legitymacje dziennikarskie (International Press Card) Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ (IFJ), z siedzibą w Brukseli.
  • Menu

  • Międzynarodowa Federacja Dziennikarzy


    Stowarzyszenie Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej jest organizacją członkowską Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy.
  • Tagi