Wspomnień czar… 25 października 1952

| 25 Paź 2017  15:03 | Brak komentarzy

 

Kto pamięta, co wtedy wydarzyło się… O godzinie 19.00 TV nadała w Polsce pierwszy program. Trwał 30 minut.

Jedno zdanie o wydarzeniu sprzed 65 lat znalazłam w „Tele Tygodniu”. Nieliczni szczęśliwi właściciele czarno białych odbiorników zapraszali sąsiadów na „Kobry”, później teatr telewizji. Program, telewizyjny był jeden, potem pojawiła się „dwójka”, oglądaliśmy znakomite spektakle teatralne, programy publicystyczne, kulturalne, koncerty, kabarety (Starszych Panów czy Olgi Lipińskiej). Miasta w godzinach nadawania pustoszały. A potem pojawił się kolorowy program telewizyjny, na niezbyt wyraźnych telewizorach produkcji radzieckiej. Wszystko trwało zaledwie kilka godzin.

Ośrodki regionalne na przełomie lat 50 i 60, fot. Wikipedia, Muzeum Telewizji Polskiej

A obecnie: 24 godziny na dobę, 350 stacji polskich i zagranicznych. Na gigantycznych ekranach i w Internecie. Do wyboru do koloru. Tylko jakoś często nie idzie to w parze z jakością. Za to dyskutujemy (trudno czasami nazwać to dyskusją) o misji mediów publicznych i „złych” mediach komercyjnych. O finansowaniu tych pierwszych nie wspomnę. Działają instytucje regulujące działalność telewizyjną (KRRiT, RMP).

I wszyscy kłócą się, o to, czy media są niezależne. „Nie ma na świecie niezależnych mediów. Ględzenie o niezależnej telewizji to bzdety. Telewizja jest zawsze polityczna. Jest po to, żeby pomóc zdobyć władzę, a potem utrzymać się u władzy. W działalności programowej trzeba się podporządkować interesom ekipy rządzącej” . Tak mówił słynny Prezes polskiej telewizji Maciej Szczepański!

Żeby nie było, że ja tylko o czasach PRL-u jeszcze jeden cytat. „Nie wierzę w bezstronne dziennikarstwo, nie wierzę w formalny obiektywizm. Tzw. dziennikarstwo obiektywne jest niemożliwe w sytuacjach konfliktu. Próby obiektywizmu w takich sytuacjach prowadzą do dezinformacji”. To Ryszard Kapuściński.
Czy coś zmieniło się w dzisiejszych czasach? Jedyne, co nam obecnie pozostaje, to używanie „pilota” (i płacenie abonamentu). Ja staram się przy tym wyborze stosować złotą zasadę „The Guardian” – „informacje są święte – opinie wolne”.

Barbara Janiszewska

Komentarze

Pozostaw komentarz:





  • MEDIA

    Witold Gadowski: wbrew sugestiom „Gazety Finansowej” nie współpracowałem z wywiadem i nie wziąłem łapówki Dziennikarz śledczy Witold Gadowski w odpowiedzi na pytania Grzegorza Jakubowskiego z „Gazety Finansowej” zaprzeczył, jakoby kiedykolwiek współpracował z Agencją Wywiadu, a w 1990 roku starał się o pracę w UOP. - Jakubowskiego i „GF” czeka z mojej strony proces jeśli opublikują te swoje objawienia - zaznaczył. Czytaj więcej... 
    ***
    UOKiK sprawdzi, czy Polska Press wykonała zalecenia UOKiK sprawdzi, czy Polska Press wykonała jego zalecenia z 2013 r. Urząd zgodził się wtedy, by spółka przejęła kontrolę nad Mediami Regionalnymi, nakazując jej jednocześnie sprzedanie "Dziennika Wschodniego" i domen: dziennikwschodni.pl i e-dziennikwschodni.pl niezależnemu podmiotowi. Czytaj więcej...
    ***
    TVP po krytyce Polsatu i TVN: cele misyjne i tożsamościowe ważniejsze niż dla stacji komercyjnych TVP1 przerwała program i transmitowała uroczystość otwarcia Muzeum Rodziny Ulmów aby podkreślić rangę i pokazać wystąpienie prezydenta Andrzeja Dudy - wyjaśnia biuro prasowe TVP, zaznaczając, że na antenie TVP Info pokazywane są obrady komisji śledczej ws. Amber Gold. Czytaj więcej...
    ***
    Łukasz Warzecha zawieszony za krytykowanie związkowców - Nie mam pewności, czy Łukasz Warzecha wróci do TVP Info po okresie zawieszenia - mówi dla Wirtualnemedia.pl prezes Telewizji Polskiej Jacek Kurski. Nie precyzuje jednak, od czego zależeć będzie decyzja o ewentualnym powrocie. Warzecha jest zawieszony na razie do końca października br. Czytaj więcej...
    ***
    Polskie Radio: Michał Fabisiak zwolniony, bo nie uprzedził, że pisze o sondażu dla PiS Michał Fabisiak, pisząc o sondażu, który miał zlecić PiS, nie dopełnił swoich obowiązków, gdyż wcześniej nie poinformował o tym przełożonych - podała Małgorzata Kaczmarczyk, rzecznik Polskiego Radia. Czytaj więcej...
    ***
    TVP oczekuje od Emitelu obniżenia opłat za korzystanie z MUX 8 TVP oczekuje, że Emitel obniży opłaty za nadawanie z MUX 8 - dowiedział się "Presserwis". Czytaj więcej...
    ***
    Dotarł do sondażu przygotowanego dla PiS. Zwolnili go z Polskiego Radia, bo nie chciał zdradzić źródła Polskie Radio zwolniło dziennikarza politycznego portalu Polskieradio.pl Michała Fabisiaka, po tym jak nie chciał ujawnić naczelnemu swoich informatorów. Czytaj więcej...  
    ***
    Krzysztof Czabański: należy zlikwidować abonament RTV, media publiczne finansowane z budżetu Przewodniczący Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański stwierdził, że jest zwolennikiem zastąpienia abonamentu radiowo-telewizyjnego przez dotację z budżetu państwa. Mogłaby ona wynosić od 2,5 do 3 mld zł rocznie. Czytaj więcej...
    ***
    Senat przyjął nowelizację prawa prasowego Senat w czwartek 19 października 2017 roku przyjął nowelizację ustawy o prawie prasowym. Za przyjęciem projektu głosowało 85 senatorów, a dwóch wstrzymało się od głosu. Przeszła poprawka stanowiąca, że kto opublikuje "dosłownie cytowaną wypowiedź" bez umożliwienia autoryzacji będzie podlegał karze grzywny. Czytaj więcej...
    ***
    Polsat i TVN: Jacek Kurski błędnie zarzucił nam brak relacji z ważnych wydarzeń Prezes Telewizji Polskiej Jacek Kurski zarzucił TVN-owi i Polsatowi, że pomijają w swoich stacjach wiele ważnych wydarzeń. Przedstawiciele nadawców zwrócili na to uwagę, że relacjonowano tam wydarzenia, których zignorowanie wytknął im Kurski. - Apelujemy do Jacka Kurskiego o to, aby nie angażował Telewizji Polsat w jakiekolwiek rozgrywki polityczne oraz oczekujemy sprostowania wymienionych wcześniej nieprawdziwych informacji - stwierdził rzecznik prasowy Polsatu. Czytaj więcej...
    ***
    Jacek Kurski dla "Rzeczpospolitej": Obiektywizm mediów jest nieosiągalny Nie ma żadnego obiektywnego medium. Nie jest obiektywna telewizja Polsat, nie jest obiektywna w szczególności telewizja TVN, nie jest też w pełni obiektywna telewizja publiczna - powiedział prezes TVP Jacek Kurski w wywiadzie dla czwartkowej "Rzeczpospolitej". Czytaj więcej...
    ***
    Piotr Gliński: „Szkło kontaktowe” dzieli Polaków i sieje nienawiść, „W tyle wizji” delikatniejsze i oparte na humorze Minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński ocenił, że „Szkło kontaktowe” w TVN24 ma na celu dzielenie Polaków i wzbudzanie w nich nienawiści. Natomiast „W tyle wizji” w TVP Info jego zdaniem jest delikatniejsze i w większym stopniu oparte na humorze. Czytaj więcej...
    ***
    Piotr Nisztor i Jan Piński zarzucają sobie nieprawdziwe informacje w tekstach w „Gazecie Polskiej” i „Gazecie Finansowej” W nowym numerze „Gazety Polskiej” zasugerowano, że tytuły prasowe kierowane przez Jana Pińskiego wspierały Sławomira J. oskarżonego m.in. o kierowanie zorganizowaną grupą przestępczą. - Manipuluje materiałem, jego wiarygodność jest zerowa - mówi o Nisztorze Piński. - W sądzie są już pozwy w związku z regularnym naruszaniem moich dóbr osobistych m.in. przez osoby związane z „Gazetą Finansową” - stwierdza Nisztor. Czytaj więcej...
    ***
    KRRiT odrzuciła skargę na materiał Łukasza Sitka z jąkającą się urzędniczką. „Szkoda. Reporter został z opinią hieny” Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie uznała skargi, złożonej w maju br. przez prezydenta Sopotu na relacje Łukasza Sitka w TVP3 Gdańsk - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Chodzi o materiał w którym wykorzystano jąkanie się urzędniczki. - Nie jestem zdziwiona tym werdyktem - mówi nam zainteresowana. Czytaj więcej...
  • Dziennikarze wspominają…

    witryna4
    To miejsce przeznaczamy na wspomnienia dziennikarzy. W ten sposób staramy się ocalić od zapomnienia to, co minęło...

    Przejdź do Witryny Dziennikarskich Wspomnień

    ***

  • POLECAMY

  • PARTNERZY

    infor_logo


  • FACEBOOK

  • Międzynarodowa Legitymacja Dziennikarska

    legitymacja Członkowie naszego stowarzyszenia mogą uzyskać legitymacje dziennikarskie (International Press Card) Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ (IFJ), z siedzibą w Brukseli.
  • Menu

  • Międzynarodowa Federacja Dziennikarzy


    Stowarzyszenie Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej jest organizacją członkowską Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy.
  • Tagi