TVP manipulowała przekazem z pogrzebu prezydenta Gdańska

| 21 Sty 2019  12:21 | Brak komentarzy

Według komentatorów Telewizja Polska, relacjonując uroczystości pogrzebowe prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, dopuściła się manipulacji. – Nie sądziłem, że dożyję takich czasów – mówi Andrzej Stankiewicz z Onetu.

Główne wydanie sobotnich „Wiadomości” rozpoczęto od materiału o uroczystościach  pogrzebowych Pawła Adamowicza, który zginął po ataku nożownika. W ponadtrzyminutowym materiale autor wspomniał, że prezydenta Gdańska „żegnali też gdańscy przyjaciele”. Do tych słów pokazano Donalda Tuska, który stał w kościele w towarzystwie byłych prezydentów: Lecha Wałęsy, Aleksandra Kwaśniewskiego i Bronisława Komorowskiego.


Przy wypowiedzi o. Ludwika Wiśniewskiego OP: „Człowiek posługujący się językiem nienawiści, człowiek budujący swoją karierę na kłamstwie nie może pełnić wysokich funkcji w naszym kraju i będziemy odtąd tego przestrzegać” „Wiadomości” nadal pokazywały Donalda Tuska.

W kolejnym materiale „Wiadomości” minister sprawiedliwości i prokurator generalny Zbigniew Ziobro mówił o zaostrzeniu kar dla najgroźniejszych przestępców. W materiale zaznaczono, że Stefan W. leczył się psychiatrycznie, a po wyjściu z więzienia przyjechał do Warszawy, „miał być widziany przed Pałacem Prezydenckim” i „planował w stolicy spektakularne przestępstwo, o którym miało być głośno”.

Z kolei „Teleexpress” wyemitował 47-sekundowy materiał poświęcony uroczystościom pogrzebowym, w którym także podano, że Stefan W. zeznał, że planował spektakularne przestępstwo w Warszawie i „chciał się dostać do Pałacu Prezydenckiego”, co w piątek rano – powołując się tylko na zeznania zabójcy Pawła Adamowicza – podała PAP. W tym samym materiale poinformowano, że w Gdańsku tłumy pożegnały prezydenta Adamowicza, ale wspomniany tłum pokazany został oszczędnie w porównaniu z tym, jak przedstawiono go w „Faktach” TVN.

Dziennikarze komentowali na Twitterze, że Telewizja Polska wybiórczo relacjonowała uroczystości pogrzebowe. „TVP Info wycięło Donalda Tuska, kiedy obejmuje Piotra, brata Pawła Adamowicza po mszy w Bazylice Mariackiej. Transmisja była na żywo. Tłumaczenie będzie »tak się zdarza?«” – napisał Michał Broniatowski, szef polskiej wersji serwisu „Politico”.

– Ktoś nad tym ewidentnie panował, wiedząc, jakie momenty mogą być politycznie wrażliwe – komentuje Andrzej Stankiewicz, publicysta Onetu. – TVP dbała, aby podczas transmisji Tusk nie wypadł za dobrze. Nie manipulowali wprost informacją, lecz obrazami, gdy na przykład wycięli Tuska, jak składa kondolencje rodzinie zmarłego prezydenta. Nie sądziłem, że dożyję takich czasów. Jest to prymitywna manipulacja – mówi Stankiewicz.

Stankiewicz zwraca uwagę, że TVP, dokonując w „Wiadomościach” montażu z wystąpienia o. Wiśniewskiego, sfałszowała jego przekaz. – Ojciec Wiśniewski jest znaną postacią, która mówiąc o człowieku posługującym się językiem nienawiści, nie kierowała tych słów do Donalda Tuska. Było to ewidentnie zmontowane, gdyż w „Wiadomościach” podczas wystąpienia o. Wiśniewskiego Tusk stał, a w rzeczywistości siedział – dodaje Andrzej Stankiewicz.

„Nawet przy takiej okazji nie byli w stanie zachować się przyzwoicie. Nawet w takim dniu manipulowali. Prawie 30 lat temu zaczynałem pracę w programie, który nazywa się »Wiadomości«. Jako obywatel mam wielką nadzieję, że za rok program o tej nazwie nie będzie istniał” – napisał na Twitterze Tomasz Lis, redaktor naczelny „Newsweek Polska

Zarzuty o manipulację odpierał Jarosław Olechowski, dyrektor Telewizyjnej Agencji Informacyjnej. „Głosy krytyczne wobec »Wiadomości« TVP są nieuzasadnione. Pragnę zwrócić uwagę, że także TVN 24 ilustrował transmisję ceremonii pogrzebowej ujęciami Donalda Tuska, np. w trakcie wystąpienia bliskich śp. Pawła Adamowicza” – napisał na Twitterze Olechowski. – Wpisy Olechowskiego nie są przekonujące – komentuje Andrzej Stankiewicz.

 

Źródło: PRESS

Komentarze

Pozostaw komentarz:





  • ZAPROSZENIE

  • SZLIF

    „SZLIF”: Wrocław – nasze miasto
    Już nie pamiętam, kiedy ostatnio któryś ze „Szlifów” był tak naszpikowany lokalnym patriotyzmem, jak numer marcowy. Młodzi dziennikarze z niesamowitym zapałem zbierają coraz to nowsze ciekawostki o swoim mieście i nie tylko.
    Czytaj więcej...
  • POLECAMY

  • W mediach

    JERZY URBAN OBRAZIŁ, NIE OBRAŻAJĄC, A TVP NIE NARUSZYŁA GODNOŚCI - NARUSZAJĄC
    TVP nie naruszyła godności Waldemara Sadowskiego - uznał warszawski sąd okręgowy i w całości oddalił pozew przeciwko telewizji publicznej. Sędzia Krzysztof Świderski uzasadniał, że powód nie wykazał, że TVP naruszyła jego godność. Sadowski ma zapłacić 737 zł tytułem zwrotu kosztów procesu.
    Czytaj więcej...  
    ***
    Rzecznik prezydenta krytykuje TVP za „Wiadomości” po śmierci Adamowicza „Myślę, że tak jak i wiele osób tak samo pan prezydent jest krytyczny wobec tego, co się stało” – tak skomentował w RMF FM postawę Telewizji Polskiej w ostatnich dniach rzecznik prezydenta RP Błażej Spychalski. Czytaj więcej...
    ***
    Autor materiału „Wiadomości” o mowie nienawiści dostał etat i poleciał do Panamy Maciej Sawicki, autor głośnego materiału „Wiadomości” o mowie nienawiści, wyemitowanego po śmierci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, dostał etat w TVP i będzie relacjonować Światowe Dni Młodzieży w Panamie – wynika z informacji „Presserwisu„. Czytaj więcej...
    ***
    TVP manipulowała przekazem z pogrzebu prezydenta Gdańska Według komentatorów Telewizja Polska, relacjonując uroczystości pogrzebowe prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, dopuściła się manipulacji. – Nie sądziłem, że dożyję takich czasów – mówi Andrzej Stankiewicz z Onetu. Czytaj więcej...
    ***
    Zespół radiowej Dwójki krytykuje zdjęcie z anteny audycji "Archiwalnia" 40 pracowników i współpracowników Programu II Polskiego Radia podpisało list do zarządu i prezydium rady programowej Polskiego Radia w obronie audycji Tomasza Obertyna "Archiwalnia", którą zdjęto z anteny. "Decyzja o zaprzestaniu emisji Archiwalni godzi bezpośrednio w nasz program i nas jako zespół" - napisali. Czytaj więcej...
    ***
    Wydawcy spotkają się z Orlenem i Alior Bankiem w sprawie przyszłości Ruchu W najbliższych dniach wydawcy spotkają się z przedstawicielami Orlenu i Alior Banku. Według prezesa Izby Wydawców Prasy Bogusława Chraboty realne jest, by Ruch do końca stycznia przygotował kompletny plan restrukturyzacji. "Puls Biznesu" twierdzi z kolei, że dystrybutor, którego zadłużenie sięga pół miliarda zł, jest bliski upadku. Czytaj więcej...
  • ***

    witryna4
    To miejsce przeznaczamy na wspomnienia dziennikarzy. W ten sposób staramy się ocalić od zapomnienia to, co minęło...

    Przejdź do Witryny Dziennikarskich Wspomnień

    ***

  • PARTNERZY

    infor_logo


  • FACEBOOK

  • Międzynarodowa Legitymacja Dziennikarska

    legitymacja Członkowie naszego stowarzyszenia mogą uzyskać legitymacje dziennikarskie (International Press Card) Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ (IFJ), z siedzibą w Brukseli.
  • Menu

  • Międzynarodowa Federacja Dziennikarzy


    Stowarzyszenie Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej jest organizacją członkowską Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy.
  • ARCHIWUM