Odpowiedź REM na skargę dotyczącą portalu Podhale24.pl

| 6 Cze 2017  08:52 | Brak komentarzy


Warszawa, 5 czerwca 2017 r.

Pan Adam Tyszecki

Szanowny Panie,
W skardze do Rady Etyki Mediów zarzuca Pan red. Michałowi Adamowskiemu i jego redakcji – portalowi Podhale24.pl – „nierzetelność”, która według Pana stanowi naruszenie zasad etyki dziennikarskiej. „Co mogę zrobić – pyta Pan – jako osoba pokrzywdzona nieprawdziwymi i pełnymi niewytłumaczalnej agresji słowami dziennikarza?” Oczekuje Pan od redakcji portalu usunięcia artykułu i zamieszczenia sprostowania, a od REM potwierdzenia słuszności zarzutów.


Artykuł, który Pana oburzył, zatytułowany „Ćwiczenia na budowie zakopianki powinny ratowników wiele nauczyć”, porównuje sprawność zaprezentowaną na tym pokazie przez dwa zespoły: Beskidzkiej Grupy GOPR i Państwowej Straży Pożarnej z Myślenic. Zdaniem dziennikarza, strażacy z Myślenic lepiej i szybciej poradzili sobie z postawionymi im zadaniami. To dla GOPR-u polegało na bezpiecznym sprowadzeniu na ziemię operatora dźwigu, który zasłabł w kabinie na wysokości 65 m. Dziennikarz pisze, że dotarcie ratowników GOPR do tej kabiny trwało aż prawie godzinę. „Pierwsza próba zrzucenia liny zakończyła się jej poplątaniem i ratownicy musieli ją rozplątać i wykonać czynności ponownie. Gdy już oboje (chyba obaj? – przyp. REM) zawiśli w uprzężach pod żurawiem, długo nie mogli zjechać w dół i z powrotem wdrapywali się na stalową konstrukcję. Finalnie, po półtorej godziny, pojedynczo opuścili się na ziemię, za co po blisko 90 minutach prób dostali brawa od dziennikarzy obecnych na pokazie” – relacjonuje red. Adamowski.

Z Pańskiej skargi wynika, iż jest Pan jednym z krytykowanych ratowników GOPR i dlatego przedstawia Pan siebie jako pokrzywdzonego tą oceną. W liście do redaktora naczelnego portalu (który udostępnił Pan REM) wysuwa Pan pod adresem dziennikarza poważne zarzuty.

Autor, jako jeden z argumentów o nieprofesjonalności ratowników przytacza fakt iż rzucona lina skręciła się. Cóż, proponowałbym autorowi spróbować „zrzucić” 160 metrową linę o tej średnicy, sztywną od ciągłych pokazów. Gdyby autor miał do czynienia z tego typu działaniami, z pewnością wiedziałby że zapętlenie liny w czasie lotu to bardzo częsty problem i raczej nie jest to najmocniejszy argument świadczący o „braku profesjonalizmu”. Niestety nie zawsze wygląda to jak w filmach akcji, czego pewnie chcieliby zgromadzeni widzowie… Faktem jest, że w trakcie działań uległa zmianie koncepcja opuszczania dwóch ratowników, w efekcie opuszczony został tylko jeden. Podyktowane to było jednak względami bezpieczeństwa i nie zaliczałbym tego do błędów w sztuce ratowniczej … Poszkodowany w scenariuszu nie „zasłabł” jak twierdzi autor. Gdyby miał on większe rozeznanie w temacie o którym pisze, zapewne wiedziałby, iż przy wszelkich zasłabnięciach ratowanego transportuje się w pozycjileżącej, w noszach. Ratowany w tym scenariuszu doznał urazu, o czym autor artykułu mógł łatwo dowiedzieć się rozmawiając z ratownikami po działaniach lub z organizatorem pokazów. Najwidoczniej jednak nie uznał on tego za konieczne, wolał sam wyciągać wnioski i rzucać oskarżenia” – napisał Pan w tym liście.

Kończy Pan swój list do redakcji portalu pytaniami, które też warto przytoczyć, bo i one powinny znaleźć odpowiedź w ocenie REM. „Wypowiadając się na temat pracy ratowników, należałoby mieć jakiekolwiek podstawy ku temu. Czy można wiedzieć jakie ma autor artykułu? Czy subiektywna relacja zniecierpliwionego redaktora powinna być opiniotwórcza dla rzeszy czytelników, szczególnie w tak czułej kwestii jak zaufanie do służb?”

*

Szanowny Panie,
Prezydium Rady Etyki Mediów rozpatrzyło Pańską skargę i nie stwierdziło zasadności podniesionych w niej zarzutów: ani o naruszenie którejkolwiek z zasad zapisanych w Karcie Etycznej Mediów ani, ogólniejszych, o „nierzetelność„, który postawił Pan red. Michałowi Adamowskiemu i redakcji portalu Podhale24.pl.

Stanowisko REM warto uzupełnić o kilka uwag i spostrzeżeń. Pokazy i ćwiczenia, takie jak te opisane w kwestionowanym przez Pana artykule, służą udowodnieniu sprawności ich uczestników: żołnierzy na manewrach, strażaków gaszących pożar lub wynoszących dzieci z płonących budynków, ratowników GOPR ratujących ofiary wypadków lub urazów gdzieś na wysokościach. O tym, czy ćwiczenia, manewry, albo pokazy były udane decyduje wyłącznie opinia widzów. To oni uznają, czy uczestnikom pokazu wszystko wyszło jak trzeba, czy nie. Specjaliści mogą z tą oceną laików zgadzać się, albo jej zaprzeczać, ale nie ma to żadnego znaczenia. Odbiorcą pokazu jest widz. Zaproszono go, by mu się spodobało. Pyta Pan o kompetencje autora artykułu, sugerując, iż brak fachowej wiedzy o specyfice pracy ratowników nie pozwala mu oceniać pokazu. Nie ma Pan racji. Dziennikarz jest na takim pokazie właśnie widzem: patrzy i komentuje, tak jak pozostali widzowie. Słusznie Pan zauważa, że to subiektywna ocena. Tak oceniają pokaz widzowie i nie inaczej powinien oceniać go dziennikarz.

Pyta Pan czy ocena dziennikarza ma być „opiniotwórcza dla rzeszy czytelników” podpowiadając, że chyba nie wtedy, gdy chodzi „o tak czułą kwestię, jak zaufanie do służb”. Opiniotwórczość mediów zależy od nich samych, od tego, czy wolne są od stronniczości, ale zawarta między Pańskimi słowami sugestia, by w „czułych kwestiach” pracę „służb” recenzowali ich członkowie, a więc zapewne pracę lekarzy – lekarze, sędziów – sędziowie, nauczycieli – nauczyciele: zawsze oni sami, byle nie dziennikarze, zaprzecza misji, jaka w demokratycznym kraju powinna przyświecać mediom.

Wróćmy jednak do przedmiotu skargi. Organizatorzy manewrów wojskowych, ćwiczeń lub pokazów robią zazwyczaj wszystko, by widzowie byli zadowoleni. Często oznacza to, że warunki, w jakich odbywa się pokaz, są łatwiejsze niż podczas realnych zadań, podobnie jak wymagania wobec ćwiczących. Widz zdaje sobie sprawę z tego, że w prawdziwej akcji, gdy jej uczestnikom zagraża niebezpieczeństwo, albo mnożą się trudne do przewidzenia przeszkody, mogłoby pójść całkiem inaczej. „Zapewniam Pana, że w warunkach realnych akcja ta odbyłaby się zupełnie inaczej, z użyciem wszelkich możliwych środków i zasobów GOPR” – napisał Pan w liście do szefa portalu Podhale24.pl. Trudno przyjąć to zapewnienie. W „warunkach realnych” wszystko powinno grać. Na pokazie – musi. Nie zagrało – przyznaje Pan to przecież, tłumacząc dlaczego tak się stało: bo lina była „sztywna od ciągłych pokazów”, bo „w trakcie działań zmieniła się koncepcja”, itd. W opinii widzów i dziennikarza GOPR-owcy zawiedli na tym pokazie. Widzowie i reporter mają prawo i – trzeba przyznać – podstawy do takiego zdania. Pańska opinia jest inna. To także Pańskie dobre prawo. Odmienność opinii nie jest podstawą do sprostowania. Przedmiotem sprostowania mogą być tylko fakty, dane, liczby i inne konkrety, nie zaś opinie. Słuszne więc było stanowisko redakcji portalu, która odmówiła Panu prawa do sprostowania. Równie nieuzasadnione było Pańskie żądanie usunięcia artykułu. Jeśli nie zgadza się Pan z zawartymi w nim ocenami, mógł Pan zawrzeć swoje w liście do redakcji. Zapewne – jeśli byłby rzeczowy i krótki – znalazłoby się dla niego miejsce w portalu, choć trudno przypuszczać, by pod jego wpływem obserwatorzy pokazu zwątpiliby w trafność spostrzeżeń dziennikarza portalu Podhale.24.pl.

 

Z poważaniem,

Ryszard Bańkowicz
Przewodniczący REM

Komentarze

Pozostaw komentarz:





  • MEDIA

    Po nawałnicy media w Chojnicach pracują w reżimie sytuacji nadzwyczajnej Nawałnica, jaka przeszła z piątku na sobotę przez powiat chojnicki, spowodowała zmiany w pracy mediów lokalnych, które skupiły się na relacjonowaniu tego wydarzenia i jego skutków. Same musiały też radzić sobie z brakami prądu i łączności. Czytaj więcej...
    ***
    Piotr Pytlakowski z „Polityki” wśród blokujących marsz narodowców Piotr Pytlakowski, dziennikarz tygodnika „Polityka” wziął udział w blokadzie marszu Młodzieży Wszechpolskiej i ONR-u 15 sierpnia w Warszawie i został siłą wyniesiony przez interweniujących policjantów. Jego protest wywołał mieszane reakcje środowiska, a sam Pytlakowski w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl wyjaśnia motywy swojej decyzji. Czytaj więcej...
    ***
    „Gazeta Polska” z fotomontażem niemieckich żołnierzy i przedstawicieli opozycji
    Najnowsza okładka „Gazety Polskiej” przedstawia fotomontaż słynnego zdjęcia z września 1939, na którym niemieccy żołnierze łamią szlaban na polskiej granicy. W miejsce ich twarzy wstawiono wizerunki przedstawicieli opozycji, m.in. Grzegorza Schetyny z PO i Pawła Kasprzaka z Obywateli RP Czytaj więcej...
    ***
    Telewizja Polska powiększyła stratę o ponad 140 mln zł w 2016 roku
    W 2016 roku Telewizja Polska miała 176,75 mln zł straty - wynika ze sprawozdania spółki złożonego w Krajowym Rejestrze Sądowym. Czytaj więcej...
    ***
    Polski ksiądz w Niemczech: informacje „Wiadomości”, że Niemcy chcą zburzyć polski kościół niepotwierdzone Wiadomości” TVP 1 w środę 16 sierpnia wyemitowały materiał, że Niemcy chcą zburzyć polski kościół w Niemczech i na jego miejscu postawić bloki do uchodźców. Jeszcze tego samego dnia ks. Stanisław Budyn, rektor polskiej misji katolickiej w Niemczech napisał, że to niepotwierdzone informacje. Czytaj więcej...
    ***
    Jarosław Olechowski nowym szefem „Wiadomości”. W zeszłą sobotę w redakcji „Wiadomości” oficjalnie ogłoszono zmianę kierownika serwisu informacyjnego TVP1. Został nim Grzegorz Pawelczyk, ale dzień później zrezygnował, a p.o. szefa „Wiadomości” został Jarosław Olechowski, dotychczasowy wydawca programu - ustalił portal Wirtualnemedia.pl. - Przedstawię Paczuskiej propozycję awansu zawodowego - deklaruje Jacek Kurski. Czytaj więcej...
    ***
    Marzena Paczuska: odwołano mnie na Twitterze. Dziennikarze to krytykują: rewolucja w TVP pożera własne dzieci Marzena Paczuska stwierdziła, że o odwołaniu jej z funkcji szefowej „Wiadomości” dowiedziała się z twitterowego wpisu dyrektora TAI Klaudiusza Pobudzina. Taki styl zakończenia z nią dotychczasowej współpracy skrytykowało wielu dziennikarzy, a także Joanna Lichocka z Rady Mediów Narodow Czytaj więcej...
    ***
    W Agorze przez trzy lata ubyło 240 pracowników Liczba etatowych pracowników Agory przez ostatni rok zmalała o 155, a przez minione trzy lata - o 240. W konsekwencji w br. przestały rosnąć wydatki firmy na wynagrodzenia, a w segmencie prasowym maleją one już od dwóch lat. Czytaj więcej...
    ***
    „Gazeta Polska Codziennie” przeprasza byłego szefa policji Marka Działoszyńskiego Zarząd spółki Forum wydającej „Gazetę Polską Codziennie” zamieściła przeprosiny skierowane do byłego komendanta głównego policji Marka Działoszyńskiego za artykuły o nim sprzed trzech lat oparte na nieprawdziwych i nierzetelnych informacjach. Czytaj więcej...
    ***
    Pobudzin: współpraca z Paczuską nie wyglądała jak powinna, w „Wiadomościach” więcej będzie zależało od reporterów i wydawców "Wiadomości" mają być bliżej ludzi i ściśle współpracować z innymi serwisami informacyjnymi Telewizji Polskiej - zapowiedział szef Telewizyjnej Agencji Informacyjnej Klaudiusz Pobudzin. W ten sposób odniósł się do zmiany na stanowisku szefa "Wiadomości" - Marzenę Paczuską zastąpił Jarosław Olechowski. Czytaj więcej...
    ***
    Jarosław Sellin: jesienią nowy projekt ustawy o opłacie medialnej trafi do Sejmu Złożenie jesienią w Sejmie projektu nowej ustawy o opłacie medialnej zapowiedział w środę wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Jarosław Sellin. Czytaj więcej...
    ***
    Róża Thun nie będzie przyjmować zaproszeń do programów Michała Adamczyka w TVP Europarlamentarzystka Róża Thun zapowiada, że nie będzie przyjmować zaproszeń do programów prowadzonych przez Michała Adamczyka w TVP. 13 sierpnia br. Thun wyszła ze studia po ostrej wymianie zdań z Tomaszem Sakiewiczem, jednym z gości programu "Bez retuszu". Sakiewicz zapowiedział, że jej nie przeprosi. Czytaj więcej...
    ***
    Latkowski i Majewski staną przed komisją ds. Amber Gold Dziennikarze Sylwester Latkowski i Michał Majewski stawią się przed komisją śledczą ds. afery Amber Gold. Obaj zajmowali się sprawą na łamach tygodnika "Wprost". - Potwierdzam, że przyjdziemy na przesłuchanie - powiedział "Presserwisowi" Sylwester Latkowski. Czytaj więcej...
    ***
    Jerzy Owsiak do Krzysztofa Ziemca po materiale „Wiadomości” krytykującym Woodstock: brałeś udział w niezwykłej manipulacji, porzuć to Szef Fundacji WOŚP Jerzy Owsiak sparodiował materiał z wtorkowych „Wiadomości” krytykujący Przystanek Woodstock. - Brałeś udział, w tym momencie, w niezwykle zmanipulowanej wiadomości. Krzysztof, porzuć ten podły zawód - w tym miejscu, w którym jesteś - zwrócił się do prowadzącego „Wiadomości” Krzysztofa Ziemca. Czytaj więcej...
    ***
    Telewizja Puls zainteresowana przejęciami innych kanałów Telewizja Puls jest zainteresowania nie tylko inwestycjami w swoje kanały telewizyjne. Właściciel stacji gotowy jest także na przejęcia kanałów od innych nadawców. Czytaj więcej...
    ***
    Blisko 140 nowych tytułów na rynku prasowym, hitem wydawnictwa kolekcjonerskie W pierwszym półroczu tego roku na rynku prasowym pojawiło się 138 nowych tytułów - wynika z danych Kolportera. Najwięcej debiutów ukazało się w segmencie wydawnictw kolekcjonerskich - produktów i czasopism. Czytaj więcej...
    ***
    TVP otrzymała 800 mln zł pożyczki ze Skarbu Państwa Telewizja Polska otrzymała 800 mln zł pożyczki ze Skarbu Państwa, o którą spółka wnioskowała od kwietnia. TVP przeznaczy te pieniądze m.in. na poprawę oferty programowej anten. Czytaj więcej...
    ***
    Dziennikarze zniesmaczeni krytycznym materiałem „Wiadomości” o Woodstocku.  We wtorkowych „Wiadomościach” pokazano materiał o negatywnych stronach tegorocznego Przystanku Woodstock, oparty na opinii brytyjskiego tabloidu „Daily Star”, że to „najbardziej obskurny festiwal świata”. Oburzyło to wielu dziennikarzy aktywnych w social media. Prowadzący „Wiadomości” Krzysztof Ziemiec podkreślił, że w materiale przytoczono opinię „Daily Star” i nie obrażano publiczności festiwalu. Czytaj więcej...
    ***
    TVP Info bez „Czterech stron” Z początkiem września na antenę TVP Info nie wrócą już programy publicystyczne „Cztery strony”, „24 minuty”, „Rzeczpospolita babska” i „Istota” oraz dotyczące zagranicy „Wszystkie strony świata”, „Sąsiedzi” i „Na czym świat stoi”. W ramówce zostają natomiast m.in. „Prawdę mówiąc” i „Studio Wschód”. Czytaj więcej...
    ***
    "Wiadomości" tracą już widzów dobrej zmiany. Paczuska na urlopie Szefowa "Wiadomości" TVP 1 Marzena Paczuska poszła na dwutygodniowy urlop. Na korytarzach Telewizji Polskiej pojawiły się spekulacje, że jest to odpoczynek przymusowy i może już z niego nie wrócić na swoje stanowisko, bo najnowsze wyniki oglądalności są fatalne. Czytaj więcej...
    ***
    Nowe "taśmy prawdy" TVP Info nie zainteresowały większości mediów Większość mediów nie zainteresowała się nowymi nagraniami rozmów podsłuchanych w restauracji Sowa i Przyjaciele, które emituje TVP Info. Zdaniem dziennikarzy nie ma w nich sensacyjnych wątków. Czytaj więcej...
    ***
    Polacy za finansowaniem TVP z budżetu. Mniej zwolenników abonamentu RTV Znaczna część Polaków opowiada się za finansowaniem mediów publicznych z budżetu państwa. Maleje natomiast liczba osób popierających opłacania abonamentu RTV przez obywateli. Czytaj więcej...
    ***
    Do grudnia przedłużono śledztwo w sprawie inwigilacji ponad 50 dziennikarzy Prowadzone przez Prokuraturę Regionalną w Krakowie śledztwo w sprawie inwigilacji ponad 50 dziennikarzy za rządów koalicji Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego zostało przedłużone do 7 grudnia br. Do tej pory nikomu nie postawiono zarzutów. Czytaj więcej...
    ***
    Jacek Kurski i Maciej Stanecki przestali być pracownikami TVP Prezes TVP Jacek Kurski i członek zarządu spółki Maciej Stanecki przestali być pracownikami Telewizji Polskiej. - Jest to konsekwencja wejścia w życie ustawy o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Kurski. Czytaj więcej...
    ***
    Andrzej Duda: Europejskie standardy w kwestii dekoncentracji mediów także w Polsce - Jestem za tym, aby standardy europejskie w tym zakresie obowiązywały również w Polsce - zapowiedział wczoraj prezydent Andrzej Duda, odpowiadając na pytanie o dekoncentracji mediów w naszym kraju. Europarlamentarzysta PiS Ryszard Czarnecki przekonuje, że jeśli Unia Europejska będzie protestować przeciwko rozwiązaniom proponowanym przez polski rząd w tej kwestii, będzie to dowodem jej „podwójnych standardów Czytaj więcej...
    ***
    MON zapłaciło nadawcy TV Trwam ponad 102 tys. zł za promocję szczytu NATO Ministerstwo Obrony Narodowej przeznaczyło 102,1 tys. zł na emisję spotów w TV Trwam – wynika z odpowiedzi na interpelację, którą do marszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego skierował poseł Platformy Obywatelskiej Mariusz Witczak. Czytaj więcej...
    ***
    Rada Języka Polskiego apeluje do dziennikarzy i polityków: stop manipulacji i brutalizacji języka
    Rada Języka Polskiego przy Prezydium PAN wzywa dziennikarzy i polityków do zaprzestania użycia w debacie publicznej języka agresji oraz manipulacji znaczeniami słów. - Jesteśmy przekonani, że wszelkie sądy i oceny, nie mówiąc już o relacjonowaniu faktów, można wyrazić językiem etycznym i estetycznym, polszczyzną kulturalną i pozbawioną elementów brutalnych - czytamy w oświadczeniu RJP. Czytaj więcej...
    ***
    Reforma sądownictwa ze złym wpływem na pracę dziennikarzy.
    Uchwalone przez parlament ustawy o Krajowej Radzie Sądowniczej i Sądzie Najwyższym mogą utrudnić pracę dziennikarzy, zwłaszcza w zakresie badania i opisywania nieprawidłowości w sektorze państwowym, m.in. w samym wymiarze sprawiedliwości - oceniają niektórzy dziennikarze oraz organizacje branżowe.
    Czytaj więcej...
    ***
    Rasistowska okładka „Gazety Polskiej”? „Krytykujący jak ciemnota w średniowieczu”
    Na okładce najnowszego numeru „Gazety Polskiej” (Niezależne Wydawnictwo Polskie) znalazło się zdjęcie uchodźców, otaczających zwłoki białego mężczyzny. Eksperci oskarżają tygodnik o rasizm, a Tomasz Sakiewicz, redaktor naczelny „GP”, odpowiada: - Zachowują się jak ciemnota w średniowieczu. Czytaj więcej... `
    ***
    TVP nie ujawnia osób odpowiedzialnych za paski w TVP Info
    Organizacja Sieć Obywatelska Watchdog Polska żąda od TVP ujawnienia nazwisk osób przygotowujących paski w TVP Info. Telewizja publiczna nie zamierza jednak tego robić zasłaniając się "ochroną danych osobowych". Czytaj więcej...
  • ***

    witryna4
    To miejsce przeznaczamy na wspomnienia dziennikarzy. W ten sposób staramy się ocalić od zapomnienia to, co minęło...

    Przejdź do Witryny Dziennikarskich Wspomnień

    ***

  • PARTNERZY

    infor_logo


  • FACEBOOK

  • Międzynarodowa Legitymacja Dziennikarska

    legitymacja Członkowie naszego stowarzyszenia mogą uzyskać legitymacje dziennikarskie (International Press Card) Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ (IFJ), z siedzibą w Brukseli.

    Więcej informacji

  • Menu

  • Międzynarodowa Federacja Dziennikarzy


    Stowarzyszenie Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej jest organizacją członkowską Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy.
  • Archiwa

  • Tagi