VI edycja konkursu im. Andrzeja Żurowskiego dla młodych krytyków teatralnych

| 14 sty 2019  10:47 | Brak komentarzy

Młodzi krytycy teatralni mogą już po raz szósty wystartować w konkursie im. Andrzeja Żurowskiego na najlepsze recenzje teatralne sezonu 2018/2019. Publikacje mogą być zarówno zamieszczane w mediach tradycyjnych: prasie, radio, telewizji, w gazetach festiwalowych, jak i w nowych mediach: na portalach teatralnych, mediach społecznościowych i na blogach.

Konkurs im. Andrzeja Żurowskiego trwa nadal dzięki donatorom – prezydentowi Miasta Gdyni, Marszałkowi Województwa Pomorskiego i Teatrowi Miejskiemu w Gdyni im. Witolda Gombrowicza. Współorganizatorem jest również polska sekcja Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych. AICT.

Konkurs został zainicjowany z myślą o przesłaniu, jakie pozostawił profesor Andrzej Żurowski, wybitny krytyk, badacz teatru, szekspirolog, honorowy wiceprzewodniczący światowego IACT/AICT, który uważał, że doskonalenie młodej krytyki teatralnej jest jednym z ważniejszych działań we współczesnym myśleniu o teatrze.

Organizatorzy konkursu podtrzymują ideę profesora Andrzeja Żurowskiego. Dotychczasowe edycje konkursu, a zwłaszcza wysoki poziom nadsyłanych prac przez młodych krytyków teatralnych sprawiły, że konkurs uważny jest za ważne wydarzenie i znaczący etap promocji najbardziej utalentowanych, obiecujących młodych recenzentów. Liczący się dorobek laureatów i finalistów potwierdził celowość oferowanej przez nas konfrontacji i publicznego wyróżniania oraz nagradzania najciekawszych prac młodych  autorów. Konkurs budzi nadzieję na ożywienie obiegu myśli krytycznej i wzbogacenie wymiany doświadczeń, ku czemu IATC /AICT stwarza liczne okazje.

Recenzje należy nadsyłać do 31 marca 2019 roku na adres Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni . Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w maju 2019, a dwie nagrody: Prezydenta Miasta Gdyni i Marszałka Województwa Pomorskiego zostaną  wręczone podczas finału Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port. Gdyński festiwal będzie odbywał się od 18 do 26 maja 2019 roku.

Jesteśmy zaszczyceni, że w pracach jury uczestniczyć będą nadal: wieloletnia profesorka Akademii Teatralnej dr Bożena Frankowska, aktorka Sławomira Łozińska, wybitny reżyser Maciej Prus, pisarz i dramaturg, autor wysoko ocenianych publikacji Remigiusz Grzela, a przewodniczącym kapituły jest dr Tomasz Miłkowski, krytyk teatralny z liczącym się dorobkiem, honorowy wiceprezes AICT.

Sekretarz Konkursu
Alina Kietrys

* * *

Słowo od Przewodniczącego Kapituł: VI edycja konkursu im. Andrzeja Żurowskiego rozpoczęta!

Wyrzekanie na więdnącą krytykę teatralną stało się rytuałem. Niekoniecznie związanym z rzeczywistym poziomem krytyki – tak się po prostu utarło. Rzeczywiście, w gazetach codziennych, a przynajmniej w ich edycjach papierowych, coraz mniej miejsca na recenzje, choć trudno nie zauważyć, że wiąże się to z trwającym kryzysem prasy i zmianą modelu komunikacji społecznej. Coraz większą rolę w tym modelu odgrywa Internet.

To właśnie w Internecie pojawiła się prawdziwa fala nowych autorów, w tym nowych recenzentów, liderów opinii albo aspirujących do takiej roli. Jednych to przeraża, innych niepokoi, jeszcze innych cieszy. Tak naprawdę to przejaw demokratyzacji kultury. Na czym bowiem polega społeczny sens uprawiania krytyki (w tym i krytyki teatralnej)? Właśnie na tworzeniu demokratycznych ram wymiany myśli, toczenia merytorycznych sporów i poszukiwania dobrych odpowiedzi na pytania, jakie stawia teatr.

Obawa o to, że internetowy zaciąg nowych piór może zachwiać podstawami hierarchii i wywołać ogromne pomieszanie kryteriów, choć zrozumiała, nie może jednak przesłaniać optymistycznego spostrzeżenia: jest wśród nas coraz więcej chętnych do rozmowy o kulturze, o sztuce, o teatrze.
Konkurs im. Andrzeja Żurowskiego na recenzje dla młodych krytyków teatralnych narodził się w takich właśnie okolicznościach – wśród wzburzonych fal opinii upowszechnianych w Internecie, w mediach społecznościowych, poza obiegiem oficjalnej prasy branżowej i ogólnodostępnej. Po pięciu edycjach konkursu można bez ryzyka błędu czy przeceniania własnej roli odnotować z satysfakcją, że stał się ten konkurs swoistą instytucją, „sitem” wyławiającym najciekawsze nowe zjawiska w młodej krytyce.

Świadczy o tym nie tylko liczba uczestników, ale także ich jakość – zgłaszający swój akces do konkursu to autorzy już dysponujący pewnym (czasem bardzo poważnym) doświadczeniem, o wyrazistych poglądach na świat i klarownych wyborach estetycznych. Konkursowe sondy pozwalają więc wyłonić spośród z reguły dobrych lub dobrze zapowiadających się autorów tych, którzy zasługują na większą uwagę. Z jednej więc strony stanowią dla samych piszących rodzaj „certyfikatu” sprawności warsztatowych i horyzontów intelektualnych, z drugiej strony stają się rekomendacją dla czytelników-widzów teatralnych, którzy chcą się upewnić, że obcują z autorami zasługującymi na zaufanie.

Przed jurorami za każdym razem staje pytanie, kogo wskazać, kogo podeprzeć. To bardzo odpowiedzialna rola, ale przynosząca także wiele satysfakcji. Jak się bowiem okazuje, laureaci i wyróżnieni to naprawdę czołówka piszących o teatrze z młodego pokolenia. Stąd też zachęcamy do udziału w kolejnej, szóstej już edycji – świadomi, że z każdym rokiem ten konkurs zyskuje na wadze, a uzyskane laury coraz bardziej zobowiązują wyróżnionych.

Tomasz Miłkowski

Komentarze

Pozostaw komentarz:





  • Międzynarodowa Legitymacja Dziennikarska

    legitymacja Członkowie naszego stowarzyszenia mogą uzyskać legitymacje dziennikarskie (International Press Card) Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ (IFJ), z siedzibą w Brukseli.
  • POLECAMY

    Dziennikarz Olsztyński 4/2023  
    BEZPIEKA WIECZNIE ŻYWA Trafiamy na książkę Jacka Snopkiewicza „Bezpieka zbrodnia i kara?”, wydaną wprawdzie przed trzema laty, ale świeżością tematu zawsze aktualna. „Bezpieka” jest panoramą powstania i upadku Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego, urzędu uformowanego na wzór radziecki w czasach stalinizmu.

    Więcej...


    Wojciech Chądzyński: Wrocław, jakiego nie znacie Teksty drukowane tutaj ukazywały się najpierw w latach 80. ub. wieku we wrocławskim „Słowie Polskim”, nim zostały opublikowane po raz pierwszy w formie książkowej w 2005 roku.

    Więcej ...


    Magnat prasowy, który umarł w nędzy 17 grudnia 1910 roku ukazał się w Krakowie pierwszy numer Ilustrowanego Kuryera Codziennego – najważniejszego dziennika w historii polskiej prasy. Jego twórca – pochodzący z Mielca – Marian Dąbrowski w okresie międzywojennym stał się najpotężniejszym przedsiębiorcą branży medialnej w Europie środkowej.

    Więcej ...


    Olsztyńscy dziennikarze jako pisarze Niezwykle płodni literacko okazują się członkowie Olsztyńskiego Oddziału Stowarzyszenia. W mijającym roku ukazało się sześć nowych książek autorów z tego grona. Czym mogą się pochwalić?

    Więcej ...



    Wyścig do metali rzadkich Niedawno zainstalowany w Warszawie francuski wydawca Eric Meyer (wydawnictwo o dźwięcznej nazwie Kogut) wydał na przywitanie dwie ciekawe pozycje, z których pierwszą chcemy przedstawić dzisiaj. To Wojna o metale rzadkie francuskiego publicysty Guillaume Pitrona, jak głosi podtytuł Ukryte oblicze transformacji energetycznej i cyfrowej.

    Więcej...

     

  • RADA ETYKI MEDIÓW

  • ***

    witryna4
    To miejsce przeznaczamy na wspomnienia dziennikarzy. W ten sposób staramy się ocalić od zapomnienia to, co minęło...

    Przejdź do Witryny Dziennikarskich Wspomnień

    ***

  • PARTNERZY

    infor_logo


  • ***

  • FACEBOOK

  • ARCHIWUM

  • Fundusze UE

    Komitety Monitorujące Reprezentacja Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej jest pełnoprawny, członkiem Komitetów Monitorujących programy krajowe i programy regionalne. Aby wypełnić wszystkie wymogi postawione przed Stowarzyszeniem Dziennikarzy podajemy skład poszczególnych Komitetów Monitorujących.

    Więcej...