TELEWIZJA FENOMENEM JEST…
Dziennikarze RP | 20 lis 2024 13:53 | Brak komentarzy
Pod tytułem „Nowe supermedium” powstała interesująca książka o współczesnym obliczu telewizji, a także scenariuszach telewizyjnych przemian na przyszłość. Redaktorzy Aleksandra Chmielewska i Jacek Snopkiewicz pomieścili w niej kilkadziesiąt artykułów, wykładów, których autorami są eksperci, naukowcy i praktycy z dziedziny mediów.
Redaktorzy piszą we wstępie: „poprzez zawarte w książce prace wchodzimy w labirynt, z którego nie ma dzisiaj wyjścia, niestety. Zmiany w sferze medialnej zachodzą tak gwałtownie i tak głęboko, że współcześni badacze mogą jedynie stawiać pytania, z których najważniejszym jest pytanie – co dalej? Do czego doprowadzą zmiany technologiczne – do drugiego, nierzeczywistego świata, do powstania nowych zupełnie form odbioru? Być może, ale nikt tego nie wie na pewno. Jakie treści oferować będą media i supermedia, o których mowa w książce, jak zmienią się gatunki i formaty? W jaki sposób będą te media finansowane i w jaki sposób mierzona będzie widownia i aktywne uczestnictwo?
Telewizja dla większości kojarzy się ze zwykłym odbiornikiem, przy pomocy którego dostarczane są programy telewizyjne. Tymczasem ten płaski obecnie ekran telewizora , to narzędzie mogące oferować użytkownikom coraz to nowsze, ekscytujące doświadczenia związane z odbiorem telewizji. Widz może sam decydować, jaką audycję chce oglądać i w jaki sposób chce ją przetwarzać. A w przyszłości ,wraz z rozwojem rynku telewizyjnego odbiorcy będą mieli możliwość tworzenia własnych treści. Programy interaktywne umożliwią wybieranie dowolnych ścieżek fabularnych. Telewizja przyszłości, zapewniają redaktorzy, pozwoli również na tworzenie programów wirtualnej rzeczywistości.
W ostatnim, 12 rozdziale książki pada pytanie: „Czy telewizja ma przyszłość?”. Analizując oczekiwania widzów w odniesieniu do przyszłości rynku telewizyjnego Aleksandra Chmielewska i Dawid Kalisz odpowiadają.
„Przyszłość telewizji mocno wiąże się z potrzebami odbiorców i rozwojem technologii. Przeobrażenia rynku determinują ciągłą analizę zależności i możliwości rozwoju przedsiębiorstw telewizyjnych. Jest to istotne przede wszystkim dlatego, że rynek medialny ulega procesom konsolidacyjnym, a jego konkurencyjność jest bardzo wysoka. Chociaż schyłek telewizji ogłaszany jest od wielu lat, żadne dostępne dane dotyczące oglądalności telewizji nie dają temu świadectwa. Mówi się też o sile treści i konsumpcji z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Na podstawie opinii ekspertów z rynku telewizyjnego można stwierdzić, że przyszłość nie będzie ograniczała się do dotychczas znanej telewizji. Dzięki wykorzystaniu wideo (będącego najlepszym nośnikiem treści) telewizja ulegnie przeobrażeniu, skupiając się na najskuteczniejszych formach przyciągania uwagi widzów i adaptacji do ich możliwości czasowych. Wbrew wielu opiniom, klasyczna telewizja wcale nie musi zniknąć. Serwisy, które dynamicznie wkroczyły na rynek, umożliwiając wybór miejsca i czasu konsumpcji treści wideo, szukają różnych sposobów zaspokojenia potrzeb widzów. Pomimo wyraźnie widocznego trendu w rozwoju platform wideo w kierunku serwisów OTT i VOD, podmioty takie jak Netflix sięgają do tradycyjnej formy przekazu. Nowe podejście do konsumpcji treści wideo i reklam jest świadectwem poszukiwania wielu form budowania modeli biznesowych. Jest też próbą odpowiedzi między innymi na poniższe pytania:
Czy serwisy VOD takich graczy jak Netflix, Amazon, Apple i Google zastąpią całkowicie klasycznie rozumianą telewizję? Czy telewizja i wideo połączą się na stałe i tylko w takiej formie będą w stanie zaspokoić oczekiwania widzów?”
Inne nurtujące pytania, a także odpowiedzi na niektóre z nich, czytelnik znajdzie w książce ”Nowe supermedium”. Lektura godna polecenia.
(am)
Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera
Dom Wydawniczy ELIPSA
Komentarze
Pozostaw komentarz: