REM: odpowiedź na skargę na „Echa Dnia”
Dziennikarze RP | 15 cze 2020 19:42 | Jeden komentarz
Warszawa, 15 czerwca 2020 r.
Pan Krzysztof Jakubowski
Piekoszów
Szanowny Panie,
„24.04.2020 r. w numerze 96 (13250) piątkowego wydania „Echa Dnia”, ukazał się całostronicowy artykuł reklamowy pt. „ Skończyłeś 50 lat? Najlepszy seks właśnie przed Tobą!”. Artykuł zachęcał do zakupu środka na potencję pod nazwą TURBOaktywator męskości PeniBooster”. W tekście padły m.in. następujące słowa: „Pełna gotowość na zawołanie i nieprzerwane kochanie się przez ponad godzinę w najróżniejszych pozycjach”, „Użyj tego środka, a członek stanie się twoim wielkim atutem”, „Działa lepiej niż najpotężniejszy powiększacz” – pisze Pan w skardze do Rady Etyki Mediów, domagając się wytknięcia redaktorowi naczelnemu Echa Dnia naruszenia tym pornograficznym tekstem zasad etycznych dziennikarstwa.
REM często otrzymuje skargi na zamieszczane w mediach reklamy. Zawsze informujemy ich autorów, że skierowali swoje pisma na niewłaściwy adres, Wskazujemy też, iż powinni swoje uwagi przekazać Radzie Reklamy, która rozpatruje skargi na naruszenie Kodeksu Etyki Reklamy. Zadaniem REM jest troska o przestrzeganie zasad etyki zawodowej tylko dziennikarzy, które naruszyć można jedynie w publikacjach: artykułach prasowych, programach radia lub telewizji, w dziennikarskich portalach internetowych. Dziennikarze nie są autorami reklam – nie ich dotyczy więc Pańska skarga. Jeśli dziś REM nie wskazuje Panu Rady Reklamy jako właściwego adresata skargi i sama ją rozpatrzyła, to przemawiają za tym względy szczególne.
Kwestionowany przez Pana tekst reklamowy skutecznie udaje artykuł dziennikarski. Mógł Pan – jak zapewne i inni czytelnicy – odnieść wrażenie, że ma do czynienia właśnie z nim, podczas gdy w rzeczywistości tekst powstał poza redakcją, jest wyłącznie reklamą, a jej twórcy celowo przyrządzili ją tak, by wprowadzić odbiorców w błąd. To tak zwana kryptoreklama – prawdziwe zagrożenie dla wiarygodności gazety i jej dziennikarzy. Świadomi tego zagrożenia dziennikarze i szefowie redakcji nie powinni dopuszczać do niweczenia w ten sposób autorytetu swojego tytułu i stanowczo przeciwdziałać narzucaniu przez wydawcę zamieszczania kryptoreklamy. Kieleckie Echo Dnia to dziennik z długimi i dobrymi tradycjami, ukazuje się przecież już od 49 lat.
REM podziela Pańskie zdziwienie, że gazeta akceptuje taką, wysoce dla niej szkodliwą, praktykę.
W imieniu Rady Etyki Mediów
Ryszard Bańkowicz
Przewodniczący REM
Komentarze
Jeden komentarz do “REM: odpowiedź na skargę na „Echa Dnia””
Pozostaw komentarz:
piątek, 19 - cze - 2020, godz. 15:36
Quo Vadis „Echo Dnia”?