PRESSCLIPERZY MUSZĄ PŁACIĆ WYDAWCOM

| 19 sty 2021  18:39 | Brak komentarzy

Po 11 latach zmagań, w tym ośmiu latach w sądach, INFOR Biznes, wydawca „Dziennika Gazety Prawnej”, wygrał proces o naruszenie praw autorskich z firmą Press-Service Monitoring Mediów. Firma pressclipperska przez lata wykorzystywała materiały prasowe – w tym całe artykuły – w przygotowywanych dla swych klientów odpłatnych przeglądach prasy, bez zgody wydawców i bez uiszczenia należnej opłaty licencyjnej.

Sprawa INFOR Biznes vs. Press-Service toczyła się od lat, a sądy wydawały w niej różne, czasem zdumiewające wyroki. Ostatecznie jednak sąd potwierdził, ze dołączanie materiałów prasowych do płatnych „serwisów” dostarczanych klientom przez firmy monitorowania mediów nie mieści się ani w granicach dozwolonego użytku, ani w ramach prawa cytatu, jak próbowała uzasadnić swą działalność firma pressclipperska.


Sprawa przeszła wieloletnią ścieżkę – w sumie wydano dwa orzeczenia w sądach okręgowych, dwa w sądzie apelacyjnym, po czym złożono kasację do Sądu Najwyższego, który uchylił niekorzystny dla wydawcy wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia w sądzie apelacyjnym w Poznaniu. Ostatecznie Sąd Apelacyjny w prawomocnym wyroku potwierdził, iż Press-Service Monitoring Mediów narusza prawo. Wyrok został wydany po rozprawie w dniu 15 lipca 2020 r, jednak ze względu na pandemię doręczono go stronom dopiero w styczniu roku 2021.

Sąd Apelacyjny zobowiązał Press-Service do:

  1. zaniechania naruszeń autorskich praw majątkowych w zakresie:
    • zwielokrotniania,
    • udostępniania za pośrednictwem internetu publikacji periodycznych oraz artykułów prasowych i ich fragmentów,
  2. niezwłocznego usunięcia naruszeń:
    • ze zbiorów analogowych i cyfrowych,
    • zawiadomienia klientów Press Service o bezprawnym charakterze czynności,
    • zamieszczenia w serwisie internetowym oświadczenia o bezprawnym charakterze czynności,
  3. publikacji informacji na żółtych stronach „DGP”,
  4. zamieszczenia na stronach portalu „Rzeczpospolitej” oświadczenia o bezprawnym działaniu Press-Service,
  5. zapłaty kosztów procesu oraz kosztów postępowania kasacyjnego i apelacyjnego.

Press-Service Monitoring Mediów to jedna z dwu firm pressclipperskich, które odmawiały zawarcia stosowanych umów z reprezentującym wydawców SDiW REPROPOL. W podobnej sprawie od lat trwa proces wydawcy „Polityki’ z firmą Instytut Monitorowania Mediów sp. z o.o. Pozostałe firmy monitorujące media prowadzą swą działalność zgodnie z prawem.

Wyrok sądu prawomocnie potwierdzający prawa wydawców daje nadzieję na szybkie podpisanie przez Press-Service umowy z REPROPOL-em, a także na szybkie zakończenie procesu „Polityki” z IMM sp. z o.o.

REPROPOL szacuje, że łączne straty wydawców z tytułu braku należnych opłat od dwu największych na rynku firm wynoszą ok. 1,6 mln zł rocznie. Po uregulowaniu spraw formalnych kwoty te trafią do wydawców.

Komentarze

Pozostaw komentarz:





  • RADA ETYKI MEDIÓW

  • Międzynarodowa Legitymacja Dziennikarska

    legitymacja Członkowie naszego stowarzyszenia mogą uzyskać legitymacje dziennikarskie (International Press Card) Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ (IFJ), z siedzibą w Brukseli.
  • POLECAMY

    Dziennikarz Olsztyński 3/2022
    BEZPIEKA WIECZNIE ŻYWA Trafiamy na książkę Jacka Snopkiewicza „Bezpieka zbrodnia i kara?”, wydaną wprawdzie przed trzema laty, ale świeżością tematu zawsze aktualna. „Bezpieka” jest panoramą powstania i upadku Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego, urzędu uformowanego na wzór radziecki w czasach stalinizmu.

    Więcej...


    Wojciech Chądzyński: Wrocław, jakiego nie znacie Teksty drukowane tutaj ukazywały się najpierw w latach 80. ub. wieku we wrocławskim „Słowie Polskim”, nim zostały opublikowane po raz pierwszy w formie książkowej w 2005 roku.

    Więcej ...


    Magnat prasowy, który umarł w nędzy 17 grudnia 1910 roku ukazał się w Krakowie pierwszy numer Ilustrowanego Kuryera Codziennego – najważniejszego dziennika w historii polskiej prasy. Jego twórca – pochodzący z Mielca – Marian Dąbrowski w okresie międzywojennym stał się najpotężniejszym przedsiębiorcą branży medialnej w Europie środkowej.

    Więcej ...


    Olsztyńscy dziennikarze jako pisarze Niezwykle płodni literacko okazują się członkowie Olsztyńskiego Oddziału Stowarzyszenia. W mijającym roku ukazało się sześć nowych książek autorów z tego grona. Czym mogą się pochwalić?

    Więcej ...



    Wyścig do metali rzadkich Niedawno zainstalowany w Warszawie francuski wydawca Eric Meyer (wydawnictwo o dźwięcznej nazwie Kogut) wydał na przywitanie dwie ciekawe pozycje, z których pierwszą chcemy przedstawić dzisiaj. To Wojna o metale rzadkie francuskiego publicysty Guillaume Pitrona, jak głosi podtytuł Ukryte oblicze transformacji energetycznej i cyfrowej.

    Więcej...

     

  • A TO CIEKAWE…

    Ośrodek Monitorowania Zachowań Rasistowskich i Ksenofobicznych pozwał SDP OMZRiK zarzuca Jolancie Hajdasz powtarzanie kłamstw Agnieszki Siewiereniuk-Maciorowskiej. Ośrodek pozwał Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich za tekst, w którym Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP wstawia się za pozwaną przez Ośrodek Agnieszką Siewiereniuk-Maciorowską
    Świat Młodych Świat Młodych 73 lata temu W poniedziałek, 7 lutego 1949 roku ukazał sie pierwszy numer Świata Młodych. Gazeta była czasopismem dla młodzieży wydawanym w latach 1949 – 1993 w Warszawie, utworzonym z połączenia tygodnika Świat Przygód i dwutygodnika Na Tropie.

    Więcej...



  • ***

    witryna4
    To miejsce przeznaczamy na wspomnienia dziennikarzy. W ten sposób staramy się ocalić od zapomnienia to, co minęło...

    Przejdź do Witryny Dziennikarskich Wspomnień

    ***

  • PARTNERZY

    infor_logo


  • ***

  • FACEBOOK

  • ARCHIWUM