Festiwale, konkursy, turnieje – czy są częścią kultury narodowej?
Elżbieta Grec | 12 cze 2013 12:44 | Brak komentarzy
Gdyby przyszło zliczyć istniejące już od wielu lat oraz powstające coraz to nowsze festiwale, konkursy, turnieje, warsztaty, spotkania plenerowe, kluby i stowarzyszenia itd, okazałoby się to niezwykle trudne.
Najłatwiej byłoby uchwycić te utrwalone w świadomości odbiorców wskutek zaistnienia jakiejś ważnej idei, bądź udział w tych kulturalnych przedsięwzięciach znanych i lubianych osób; aktorów, piosenkarzy, kompozytorów, rzadziej pisarzy, poetów. Pozostałe są osamotnione, zapominane i nikt nie zastanawia się dlaczego?
Może dlatego, iż nie sprecyzowano dokładnie ich kulturowego przesłania, nie dostrzegły ich władze resortu kultury, nie przyłożyły do nich żadnej miary kulturonośnego znaczenia i nie dostrzegły ich roli w przemianach kulturowych. Czy jest więc sens ich organizowania.Czy ktoś się nimi interesuje w wymiarze innym niż rozrywka?
Fenomenem, który trwa już 60 lat jest Ogólnopolski Konkurs Recytatorski, organizowany przez liczące ponad 100 lat Towarzystwo Kultury Teatralnej. Pomysłodawcą tego konkursu, poświęconego wówczas twórczości Adama Mickiewicza – był pracownik Ministerstwa Kultury, Jerzy Mikke.
Konkurs przyciągnął mnóstwo osób, szczególnie skupionych wokół młodzieży szkolnej, studentów szkół aktorskich i aktorów. Wśród jurorów konkursu wymienić trzeba twórcę Juliana Przybosia, założyciela krakowskiego Teatru Rapsodycznego Mieczysława Kotlarczyka, prof. Jana Zygmunta Jakubowskiego, prof.Leona Kaczmarka, prof. Danutę Michałowską, prof. Zdzisława Dąbrowskiego i aktualnego, od lat prezesa TKT, prof. Lecha Śliwonika
Wśród laureatów tego Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego znajduje się wielu wybitnych, znanych aktorów, m.in. Wojciech Siemion, Tadeusz Molak, Irena Jun, Czesław Meissner, Janusz Gajos, Marian Opania, Marcin Bosak, Eliza Borowska, Joanna Trzepiecińska, Jaroslaw Gajewski, Michał Żebrowski, Artur Żmijewski. .
Najszybciej z konkursu odeszli studenci szkół aktorskich, a konkurs skupił wokół siebie szkoły ogólnokształcące i placówki kulturalno-oświatowe. Ten Ogólnopolski Konkurs Recytatorski wymusił powstanie struktur organizacyjnych, które istnieją do dziś: na szczeblu miejskim, powiatowym i wojewódzkim. W ramach konkursu odbywa się Turniej Recytatorski, Turniej Teatru Jednego Aktora, Turniej Poezji Śpiewanej i Turniej Wywiedziony ze Słowa .
Największym zainteresowaniem, jak podkreśla w rozmowie Jan Zdziarski – wiceprezes Towarzystwa Kultury Teatralnej, cieszy się Turniej Poezji Śpiewanej zorganizowany po raz pierwszy w 1991 r., którego przewodniczącym jury był Kazimierz Rudzki. Poźniej w jury Turnieju zasiadało wielu znanych muzyków, m.in. Andrzej Kurylewicz, Wanda Warska. Zapytany o współczesnych uczestników Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego z dumą odpowiada, iż wywodzą się z rożnych środowisk całego kraju i każdego roku zgłasza swoje uczestnictwo w tym największym, można powiedzieć masowym polskim święcie kultury słowa od 5 do 8 tysięcy osób z bardzo różnych grup wiekowych. Najbardziej aktywni są uczestnicy województwa kujawsko – pomorskiego, śląskiego, mazowieckiego i małopolskiego. Organizacją eliminacji do turniejów zajmują się nie tylko wciąż prężnie działające domy kultury, ale powstające coraz częściej centra kultury i inne instytucje, takie jak m.in. Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. L.Solskiego w Krakowie, a także po prostu pasjonaci.
Wracając do pytania czy dziś jest sens organizować festiwale, konkursy, turniej i tp. imprezy, które tak szybko znikają – odpowiedzieć należy przyglądając się bliżej Ogólnopolskiemu Konkursowi Recytatorskiemu TKT – że tak. Tak jeśli niosą za sobą jasne przesłanie i wnoszą coś istotnego do kultury narodowej.
Elżbieta Grec
Komentarze
Pozostaw komentarz: