Dziennikarze książki piszą. Leksykon lotników Lubelszczyzny
Dziennikarze RP | 28 mar 2025 22:03 | Brak komentarzy
Nestor lubelskich dziennikarzy, ponad dziewięćdziesiąt letni Tadeusz Chwałczyk opublikował 11 książkę poświęconą lotnictwu. Jest to drugi tom „Leksykonu lotników Lubelszczyzny”. Publikacja ta starannie opracowana, w twardej okładce została wydana przez lubelską oficynę Polihymnia, w której już wcześniej ukazały się książki tegoż autora, a także innych lubelskich dziennikarzy, w tym Janusza Świądra, Zbigniewa Miazgi czy Krzysztofa Stankiewicza.
W pierwszym tomie ten niestrudzony pasjonat lotnictwa, pilot szybowcowy i samolotowy, zaprezentował biogramy 500 osób spod znaku biało czerwonej szachownicy. Drugi tom, podobnie jak pierwszy, ilustrowany zdjęciami prezentowanych osób, zawiera 263 biogramy nie tylko pilotów, ale także ludzi innych profesji ściśle związanych z szeroko rozumianym lotnictwem. Bo, jak pisze autor we wstępie, w tej dość pojemnej nazwie mieszczą się także nawigatorzy, strzelcy pokładowi, mechanicy, radiooperatorzy, ale też konstruktorzy i technologowie budowy samolotów, śmigłowców, szybowców, czy też personel obsługi lotnisk, służby ochrony meteorologicznej i kontroli ruchu lotniczego, stewardessy.
Dlatego też w leksykonie znalazł się np. biogram pochodzącej z Lubelszczyzny stewardessy Barbary Maciejczyk, która zginęła w kwietniu 2010 r. w katastrofie prezydenckiego samolotu pod Smoleńskiem.
W obecnym tomie zwracają uwagę biogramy kilku obcokrajowców. T. Chwałczyk tak tłumaczy we wstępie ich zamieszczenie:
„Do lotników Lubelszczyzny zaliczyłem też kilku obcokrajowców, mających albo polskie korzenie – jak amerykański pilot płk Francis Gabreski czy producent śmigłowców w USA inż. Frank Piasecki, albo też legitymującymi się innymi związanymi z Lubelszczyzną osiągnięciami, jak brytyjski pilot kpt. Edward Harrod, który nocnym lądowaniem Dakotą pod wsią Matczyn zainaugurował podczas wojny operację Mosty czy radziecki konstruktor dr inż. Michaił Mil, którego prototypowy śmigłowiec Mi-2 po raz pierwszy w historii ZSRR produkowany był seryjnie… za granicą, czyli Made in Poland, a dokładniej w Świdniku na Lubelszczyźnie”.
Redaktor Tadeusz Karol Chwałczyk od najmłodszych lat pasjonował się lotnictwem. Dziennikarz, publicysta – prasowy, radiowy i telewizyjny – fotoreporter, operator kamery. Od 1966 r. do przejścia na emeryturę pracował w Polskim Radio Lublin; był też pierwszym kierownikiem redakcji programów telewizyjnych w Lublinie. Od 1950 r. współpracował z tygodnikiem „Skrzydlata Polska”, miesięcznikiem „Aerokluby”, „Przeglądem Lotniczym”.
Jest autorem następujących książek o tematyce lotniczej: „Bieszczadzkie szybowiska”, „Podlaskie skrzydła”, „Skrzydła Lubelszczyzny”, „Samoloty PWS” (współautor), „Skrzydła na nartach”, „Medalowe wzloty” (o gen. pil. Tadeuszu Górze, pierwszym w świecie pilocie wyróżnionym Medalem Lilienthala), „Ochota na latanie”, „Siadanie z wiatrem”, „Leksykon lotników Lubelszczyzny t. 1 i 2”, „Przelotne spojrzenia”.
Piewca polskich skrzydeł nie odłożył pióra. Przygotowuje sfabularyzowaną opowieść o nocnych lądowaniach samolotów alianckich w okupowanej przez hitlerowców Polsce zatytułowaną „Nocne MOSTY” oraz leksykon 100 polskich lotniczek pod przewrotnym tytułem „Tam, gdzie diabeł nie może”….
Tadeusz Chwałczyk za pracę w Radiu Lublin oraz publicystyczną o tematyce lotniczej otrzymał wiele odznaczeń i wyróżnień państwowych, samorządowych i wojskowych, w tym jako pierwszy z grona lubelskich dziennikarzy, za stworzenie i efektywne kierowanie jedynym w województwie lubelskim Amatorskim Klubem Filmowym ROTOR-FILM w Świdniku, uhonorowany został tytułem Bene Meritus Terrae Lublinensi (Szczególnie Zasłużony Ziemi Lubelskiej).
/Woy/
Komentarze
Pozostaw komentarz: