Zachowaj równowagę…

| 16 Sty 2017  15:04 | Brak komentarzy

…żywieniową, czyli kupuj produkty, w których jest mniej cukru, soli i tłuszczu. To podstawowy apel, który do konsumentów kieruje Instytut Żywności i Żywienia.

Kampania edukacyjna ogłoszona przez IŻiŻ pod hasłem „Mniej cukru, soli, tłuszczu? Kupuję to!” ma przekonać Polaków do porównywania etykiet i dokonywania korzystnych dla zdrowia wyborów. Jednak świadomość konsumentów dotycząca wartości odżywczej kupowanych produktów nadal jest niska. Na etykietach umieszczane są wszystkie potrzebne informacje na ten temat, ale co trzeci Polaka sprawdza przede wszystkim datę ważności. A informacje, które są umieszczone na etykiecie pozwalają na wybór zdrowszej żywności. Czyli nadal zwracamy zbyt mało uwagi na wartość odżywczą tego, co kupujemy i jemy. W kampanii zwraca się uwagę na zawartość w produktach trzech składników: cukru, soli i tłuszczu, które spożywane w nadmiarze, mają negatywny wpływ na nasze zdrowie. A gdybyśmy uważnie czytali etykiety, to łatwo byśmy mogli dostrzec, że te same produkty (np. żółte sery czy wędliny), ale innych producentów, mogą mieć różną wartość odżywczą.


O zmianę złych nawyków apelował podczas inauguracji kampanii prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia: „Niestety, w większości przypadków, konsumenci robiąc zakupy spożywcze, czynią to schematycznie i często w pośpiechu. Stojąc przed półką sklepową z całą paletą często tego samego rodzaju produktów, ale w różnych opakowaniach, wybierają zwykle te same co zawsze produkty, bo tak im prościej, wygodniej i – w ich przekonaniu – bezpieczniej. Sięgają po produkty już sprawdzone, do których nie mają wątpliwości. Ale kupując produkty rutynowo, nie zwracają uwagi na informacje na etykiecie. A przecież to właśnie one powinny pomagać nam w podejmowaniu właściwych decyzji dotyczących tego, co powinniśmy kupić, a później zjeść”.

Słuchajmy rad ekspertów. Świadomi konsumenci powinni patrzeć na nazwę, wagę, wykaz składników, warunki przechowywania, termin ważności i informacje o wartościach odżywczych.

Zachęcam do lektury załącznika „Co powinniśmy wiedzieć o wartości odżywczej żywności”.
Obecna kampania jest wpisana w projekt realizowany w latach 2011 – 2017: „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej”. Czyli … „zachowaj równowagę”.

E-book_Co powinniśmy wiedzieć o wartości odżywczej żywności

Barbara Janiszewska

Komentarze

Pozostaw komentarz:





  • MEDIA

    Rada Mediów Narodowych powoła nowych dyrektorów ośrodków TVP, ale nie wyłoni prezesa Rada Mediów Narodowych zajmie się dzisiaj powołaniem dyrektorów trzech oddziałów regionalnych TVP: w Krakowie, w Warszawie i Szczecinie. W ostatniej chwili przewodniczący wycofał z programu punkt obrad, dotyczący wysłuchania kandydata na szefa PAP, Romana Młodkowskiego. Czytaj więcej...
    ***
    TVP rusza z reformą organizacyjną: biuro programowe odpowiedzialne za TVP1, TVP2 i kanały tematyczne Rada nadzorcza Telewizji Polskiej zatwierdziła uchwałę zarządu o uruchomieniu reformy organizacyjnej spółki, która obejmie piony programowania, kreacji i produkcji. - Jej główną ideą jest spójne zarządzanie ofertą programową oraz odbudowanie i rozwój w telewizji publicznej, kreacji i produkcji wewnętrznej - tłumaczy biuro spraw korporacyjnych TVP. Czytaj więcej...
    ***
    Jacek Kurski dokumenty w konkursie na prezesa TVP złożył 5 minut po czasie. Czabański: zaczął je przekazywać przed czasem We wrześniu ub.r. Jacek Kurski swoją aplikację w konkursie na prezesa Telewizji Polskiej złożył pięć minut po czasie wyznaczonym w regulaminie - wynika z nagrania monitoringu w Sejmie. Przewodniczący Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański uważa, że nie stanowi to podstawy do powtórzenia konkursu. Czytaj więcej...
    ***
    Monika Borkowska po 18 latach pracy w PAP odeszła do „Dziennika Gazety Prawnej” Z początkiem grudnia Monika Borkowska, poprzednio związana z Polską Agencją Prasową, dołączyła do zespołu „Dziennika Gazety Prawnej” (Infor Biznes). Zajmie się tematami ekonomicznymi. Czytaj więcej...
    ***
    Codziennikfeministyczny.pl usunął z tekstu o molestowaniu fragment o gwałcie Z artykułu "Papierowi feminiści. O hipokryzji na lewicy i nowych twarzach polskiego #metoo" opublikowanego w Codziennikfeministyczny.pl usunięty został fragment oskarżający publicystę "Krytyki Politycznej" Jakuba Dymka o gwałt. To reakcja na pismo przedprocesowe wysłane do redakcji przez prawników Dymka. Czytaj więcej...
    ***
    Poseł PO próbował wyrwać mikrofon z ręki Łukaszowi Sitkowi z „Minęła 20” Rafał Grupiński z Platformy Obywatelskiej starał się wyrwać mikrofon reporterowi „Minęła 20” Łukaszowi Sitkowi, który pytał posła o spotkanie polityków PO z sędziami KRS i Sądu Najwyższego. Wielu dziennikarzy skrytykowało Grupińskiego, zaznaczając, że Sitek nie przestrzega elementarnych standardów dziennikarskich Czytaj więcej...
    ***
    Gazeta Wyborcza wzmacnia redakcję cyfryzacji i technologii Sylwia Czubkowska, dziennikarka zajmująca się innowacjami, technologiami i cyfryzacją administracji państwowej zostanie autorką działu Wyborcza Tech Czytaj więcej...
    ***
    W listopadzie br. ”Wiadomości” w TVP 1 oglądało tylko o 15,3 tys. widzów więcej niż "Wydarzenia" w Polsacie. Przewaga ”Faktów” nad ”Wiadomościami” wyniosła 920,2 tys. widzów.
    ”Fakty” TVN w listopadzie br. gromadziły średnio 3,13 mln widzów – o 189,5 tys. mniej niż w listopadzie ub.r. ”Teleexpressowi”, który przyciągał do Jedynki 2,6 mln widzów, ubyło 1,02 mln widzów. ”Wiadomości” (o godz. 19.30) w TVP 1 oglądało 2,21 mln widzów i rok do roku straciły 1,11 mln widzów. Kolejne były ”Wydarzenia” (o godz. 18.50), które w Polsacie śledziło 2,19 mln widzów, czyli o 194,7 tys. mniej niż w listopadzie ub.r. Natomiast ”Panoramę” (o godz. 18) w TVP oglądało 1,39 mln widzów (o 283,3 tys. mniej niż rok wcześniej). Od końca sierpnia br. programy informacyjne TVP 1 i TVP 2 pokazywane są jednocześnie w TVP Info. Przy równoległej emisji w TVP Info łączna widownia ”Teleexpressu” w listopadzie wyniosła 3,21 mln widzów, ”Wiadomości” – 2,74 mln widzów, a ”Panoramy” – 1,86 mln widzów. ”Fakty” – po uwzględnieniu emisji równoległej w TVN i TVN BiS – oglądało w listopadzie średnio 3,31 mln widzów, a ”Wydarzenia" – w Polsacie, Polsat News i Polsat News 2 – 2,36 mln widzów.  
  • Dziennikarze wspominają…

    witryna4
    To miejsce przeznaczamy na wspomnienia dziennikarzy. W ten sposób staramy się ocalić od zapomnienia to, co minęło...

    Przejdź do Witryny Dziennikarskich Wspomnień

    ***

  • POLECAMY

  • PARTNERZY

    infor_logo


  • FACEBOOK

  • Międzynarodowa Legitymacja Dziennikarska

    legitymacja Członkowie naszego stowarzyszenia mogą uzyskać legitymacje dziennikarskie (International Press Card) Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ (IFJ), z siedzibą w Brukseli.
  • Menu

  • Międzynarodowa Federacja Dziennikarzy


    Stowarzyszenie Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej jest organizacją członkowską Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy.
  • Tagi