NIE WSZYSTKIE CZASOPISMA OTRZYMAŁY

| 21 Lut 2017  15:15 | Brak komentarzy

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w środę, 15 lutego, opublikowało listę czasopism, które otrzymają w tym roku dotację. Przypomnijmy, że celem programu jest wspieranie najbardziej znaczących ogólnopolskich czasopism kulturalnych, zarówno tych o wieloletnim dorobku i ugruntowanej pozycji, jak i tych, które uzyskały status opiniotwórczych w ostatnich latach. Niestety na krótkiej, bo liczącej zaledwie 17 pozycji liście próżno szukać „Didaskaliów”, „Śląska” czy „Krytyki Politycznej”.

W ubiegłym roku dotację otrzymało 25 czasopism w wyniki I naboru, natomiast kolejnych 16 – po pozytywnie rozpatrzonych odwołaniach. W 2015 roku było to aż 50 czasopism. Liczba ta sukcesywnie maleje. Należy zaznaczyć, że kwota ministerialnej dotacji się nie zmieniła. Niestety, można odnieść wrażenie, że o sukcesie wniosku w konkursie zdecydowały nie tylko kwestie merytoryczne, ale i klucz polityczny.

W 2017 roku najwięcej otrzymają: Liber Pro Arte na wydanie kwartalnika „Konteksty” w latach 2017-2019 (w każdym roku otrzyma na ten cel 100 tys. zł), Stowarzyszenie Przyjaciół Czasopism o Tematyce Audiowizualnej EKRANy na wydanie czasopisma „EKRANy” (2017 -140 tys. zł; 2018 – 1450 tys. zł; 2019-150 tys. zł), Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego we Wrocławiu na wydanie dwumiesięcznika „New Eastern Europe” w wersji papierowej i elektronicznej w latach 2017-2019 (w każdym roku po 149 tys. 900 zł), Towarzystwo Przyjaciół Sopotu na wydanie dwumiesięcznika literackiego TOPOS w latach 2017-2019 (w każdy roku po 105 tys. 570 zł), a także Fundacja Academicon na wydanie czasopisma dla młodzieży szkolnej i akademickiej oraz ludzi dorosłych w wersji papierowej i elektronicznej (po 89 tys. 510 zł).

Fundusze otrzymają także: Stowarzyszenie Czterdzieści i Cztery na kontynuację wydawania pisma „44/czterdzieści i Cztery” w roku 2017 w wersji papierowej i elektronicznej, Klub Jagielloński na wydanie 4 numerów czasopisma „Pressje”, Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego na wydanie 4 numerów kwartalnika „Kronos. Metafizyka Kultura Religia”, Oficyna wydawnicza „Mówią wieki” sp. z o. o. na dofinansowanie Magazynu Historycznego „Mówią wieki” w 2017 roku, Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów W drodze Sp. z o. o. na wydawanie ogólnopolskiego miesięcznika „W drodze”, Fundacja Świętego Mikołaja na wydanie 44. numerów tygodnika internetowego „Teologia Polityczna Co Tydzień”, Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza na Wydawanie kwartalnika „Pamiętnik Literacki” 2017, a także Fundacja Slawistyczna na „Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej”, rocznik 52 za 2017, Arcana sp. z o.o. na wydawanie w 2017 roku dwumiesięcznika ARCANA w wersji papierowej i elektronicznej, (numery 133-134, 135, 136, 137, 138), Stowarzyszenie Architektów Polskich na wydanie czasopisma „ARCH”, Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków – Zarząd Główny na Wydanie 4 numerów „WIADOMOŚCI KONSERWATORSKICH” w jęz. polskim i angielskim, Fundacja Świętego Benedykta na wydanie czterech numerów ogólnopolskiego czasopisma kulturalnego „Christianitas” (kwartalnik).

Wśród „wielkich przegranych” tego wyścigu po ministerialną dotację są m.in.: Górnośląskie Towarzystwo Literackie, wydające miesięcznik społeczno-kulturalny „Śląsk”, Regionalny Instytut Kultury w Katowicach wydający czasopismo „SilesiaMuzyka”, katowicka „Ultramaryna”, Katowickie Stowarzyszenie Artystyczne, które nie otrzymało dofinansowania na wydanie czasopisma „artPAPIER” w 2017 roku, Śląsk Sp.z o.o. Wydawnictwo Naukowe, w przypadku którego państwo nie dofinansuje publikacji czterech kolejnych zeszytów kwartalnika „Guliwer” w roku 2017, a także Instytut im. Jerzego Grotowskiego, wydającego od lat dobrze oceniane czasopismo teatralne „Didaskalia”.

– Będziemy składać odwołanie i liczymy na to, że otrzymamy dotację w drugiej turze. Od lat nasze pismo zgodnie z oceną ekspertów utrzymuje się na równym poziomie, dlatego też liczymy, że odwołanie przyniesie skutek. Nie zakładamy czarnego scenariusza – mówi przedstawiciel redakcji „Didaskaliów”. A czas na składanie odwołania redakcje mają jedynie do 25 lutego.

Wśród dotowanych przez państwo czasopism zabrakło także kwartalnika „Fronda Lux”, „Świata Ciszy”, wydawanego przez Polski Związek Głuchych Zarząd Główny, kwartalnika Dialog Pheniben Stowarzyszenia Romów w Polsce, „Forum Dziennikarzy”, wydawanego przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich Rozwój i wiele, wiele innych.

Należy się spodziewać, że do 25 lutego do ministerstwa wpłyną wnioski z odwołaniem od decyzji. Mogą to uczynić wszystkie czasopisma, które otrzymały co najmniej 50 punktów, czyli ok. 90 wnioskodawców.

Źródło:

Dziennik Zachodni
Magdalena Mikrut-Majeranek
16-02-2017

Komentarze

Pozostaw komentarz:





  • POLECAMY

  • ***

    witryna4
    To miejsce przeznaczamy na wspomnienia dziennikarzy. W ten sposób staramy się ocalić od zapomnienia to, co minęło...

    Przejdź do Witryny Dziennikarskich Wspomnień

    ***

  • MEDIA

    Janusz Kawecki z KRRiT: nie chciałem nagrody i przekazałem ją na cele charytatywne, mogę dołożyć się do kosztów ochrony Kaczyńskiego Członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji prof. Janusz Kawecki zapewnił, że był przeciwny przyznawaniu mu nagrody za ub.r. i w całości przeznaczył ją na różne cele charytatywne. Jednocześnie skrytykował media w negatywnym tonie opisujące duże wydatki na ochronę prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego. Czytaj więcej...
    ***
    VN zwrócił żonie Urbana pieniądze z licytacji występu w „Szkle kontaktowym” W styczniu br. redakcja „Szkła kontaktowego” TVN24 prowadziła licytację występu w programie. Licytację zakończono wynikiem 30 800 zł, a cały dochód trafił na konto WOŚP. Występ wylicytowała Małgorzata Daniszewska, żona redaktora naczelnego tygodnika „Nie” Jerzego Urbana, która jednak nie pojawi się w „Szkle”. - Wszystkie pieniądze, które wpłacili zostały im zwrócone. Nie każdy potrafi się bawić, a my nie możemy oddawać naszych łamów po to, żeby ktoś reklamował swoje pismo - stwierdził Tomasz Sianecki. Czytaj więcej...
    ***
    Polsat News: „Wydarzenia i opinie” zamiast „Gościa Wydarzeń”, prowadzącymi Gawryluk, Mosór i Wrześniewska-Sieger Od dzisiaj w Polsat News po głównym wydaniu „Wydarzeń” zamiast „Gościa Wydarzeń” będzie emitowany od poniedziałku do piątku nowy, dłuższy program „Wydarzenia i opinie”. W różne dni będą go prowadziły Dorota Gawryluk, Agnieszka Mosór i Joanna Wrześniewska-Sieger. Czytaj więcej...
    ***
    „Nasz Dziennik” zamieścił wzór zgłoszenia do prokuratury plakatu PO, na którym „Rydzyk wziął 94 mln zł dotacji” Na kolejnym plakacie Platformy Obywatelskiej krytykującym premie i dotacje przyznawane przez obóz rządzących znalazł się o. Tadeusz Rydzyk. - Atakowali i atakują nas cały czas przeróżnymi kłamstwami, a najbardziej tym, jaki to rzekomo jestem bogaty. To wszystko miało służyć temu, żeby zniechęcić ludzi, żeby nie utrzymywali naszych katolickich mediów - skomentował o. Tadeusz Rydzyk. A „Nasz Dziennik” zachęca czytelników, żeby zgłaszali plakat do prokuratury. Czytaj więcej..
    ***
    Dziennikarze śledczy z Czech czują się zastraszani przez policję Troje dziennikarzy śledczych, którzy m.in. zajmują się biznesową działalnością szefa ruchu ANO, premiera Andreja Babisza, przekazało w czwartek agencji CTK oświadczenie, w którym sugerują, że policja chce ich zastraszyć lub zniechęcić do dalszej pracy. Czytaj więcej..
    ***
    Krzysztof Czabański grozi pozwem za sugestie, że dostał 72 tys. zł nagród jako wiceminister kultury Szef Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański zapowiada wystąpienie do prokuratury i sądu, ponieważ Platforma Obywatelska zarzuca mu wzięcie 72 tysięcy zł nagrody. Czabański utrzymuje, że dostał tylko 6 tys. zł. - Będę domagał się przeprosin i wpłacenia 72 tysięcy na toruńskie schronisko dla zwierząt - zapowiada Czabański w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl. Czytaj więcej...
    ***
    KRRiT o 82 tys. zł na nagrody: przyznano je zgodnie z przepisami, poprzedni skład wydał 6 razy więcej służbowymi kartami Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji potwierdziła, że w ub.r. jej członkowie otrzymali 81,7 tys. zł netto kwartalnych nagród. Jednocześnie zwróciła uwagę, że w 2015 roku poprzedni skład KRRiT dostał 60 tys. nagród, za to jego wydatki służbowymi kartami kredytowymi wyniosły 40 tys. zł, podczas gdy obecni członkowie KRRiT w ub.r. wydali w ten sposób 6,1 tys. zł. Czytaj więcej...
    ***
    Prezes PiS sugeruje, że wywiad z nim dla Wpolityce.pl był nieprawdziwy Jarosław Kaczyński, prezes Prawa i Sprawiedliwości zaprzeczył, że w wywiadzie dla serwisu Wpolityce.pl mówił, że radził Beacie Szydło: „pokaż proszę pazurki”. Czytaj więcej...
    ***
    KRRiT ma zastrzeżenia do nowych telewizji naziemnych Żaden z nowych telewizyjnych kanałów naziemnych nie był tworzony zgodnie ze wszystkimi obowiązkami wynikającymi z koncesji – stwierdziła Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Czytaj więcej...
  • WYDARZENIA

    Laureaci Nagród SDP
    21 marca , pierwszego dnia wiosny,jak zaznaczył prezes Krzysztof Skowroński, w Domu Dziennikarza w Warszawie odbyła się uroczystość rozdania dorocznych nagród SDP.Poniżej lista laureatów.
    Czytaj więcej...
  • PARTNERZY

    infor_logo


  • FACEBOOK

  • Międzynarodowa Legitymacja Dziennikarska

    legitymacja Członkowie naszego stowarzyszenia mogą uzyskać legitymacje dziennikarskie (International Press Card) Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ (IFJ), z siedzibą w Brukseli.
  • Menu

  • Międzynarodowa Federacja Dziennikarzy


    Stowarzyszenie Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej jest organizacją członkowską Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy.
  • Tagi

  • ARCHIWUM