Stanowisko SDRP ws. ochrony prawnej dziennikarzy

| 22 Kwi 2013  10:17 | Brak komentarzy

STANOWISKO
STOWARZYSZENIA DZIENNIKARZY RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
w sprawie ochrony prawnej dziennikarzy
22 kwietnia 2013 roku

 

Prezes Gremi Media Grzegorz Hajdarowicz, pozbawił ochrony prawnej Tomasza Wróblewskiego, byłego redaktora naczelnego „Rzeczpospolitej”, Cezarego Gmyza, współpracującego z tym tytułem i Pawła Lisickiego, byłego naczelnego „Rzeczpospolitej” oraz tygodnika „Uważam Rze”.

Odmowę wsparcia prawnego można uznać za naruszenie kodeksu dobrych praktyk wydawców prasy. Stowarzyszenie Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej sprzeciwia się generalnie tego typu działaniom właścicieli wydawnictw i dołącza do tych organizacji, redakcji i stowarzyszeń, które apelują do Zarządu Gremi Media, by spółka wywiązywała się z przyjętych w cywilizowanym świecie obowiązków wobec dziennikarzy.

Dziennikarze zwolnieni z „Rzeczpospolitej” znajdują się w sytuacji specyficznej. Jak wyjaśnia Zarząd Gremi Media przyczyną odmowy wsparcia prawnego jest fakt zaprzestania współpracy z tymi dziennikarzami z ich winy oraz prowadzenie przez nich działań wrogich wobec wydawnictwa oraz jego tytułów. W tej sytuacji wydawnictwo nie może pozostawać z takimi osobami w sporze na jednym polu i jednocześnie udzielać wsparcia na innym.

Patrząc od strony formalnej wydawca rzeczywiście nie ma obowiązku finansować tego rodzaju ochrony prawnej. Od dawna jednak istniał obyczaj, że wydawcy wspierali dziennikarzy, którzy wykonując odpowiedzialny zawód popadali w konflikt z prawem.

Stowarzyszenie Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej apeluje do prezesa Hajdarowicza, by w tej sprawie, zapominając o konflikcie i urazach, postąpił zgodnie z dobrym obyczajem.

 Jerzy Domański 
przewodniczący ZG SDRP

 Andrzej Maślankiewicz 
sekretarz generalny ZG SDRP

„W sieci” – coś na rzeczy

| 8 Mar 2013  13:32 | Brak komentarzy

Jakiekolwiek pismo, lewicowe czy prawicowe, jeżeli postanowieniem sądu zostanie zawieszone jego wydawanie, to dla pisma oznacza to klęskę lub wręcz śmierć wydawniczą. Prawo jednak jest prawem.

Zdaniem Sądu Okręgowego w Warszawie wydawca tygodnika „W Sieci” dopuścił się nieuczciwej konkurencji w stosunku do działalności Gremi Media (dawnej PRESSPUBLICA) właściciela internetowego „W Sieci opinii”. Stąd więc sąd miał prawo zawiesić wydawanie tygodnika „W Sieci” do czasu zakończenia procesu Spółki Fratria z Gremi Media.

Czy postanowienie sądu w tym przypadku ma charakter cenzury prewencyjnej lub ograniczenia wolności mediów? Sadzę, że nie! Chodzi tu raczej o walkę z nieuczciwą konkurencją, a z takim postanowieniem sądu powinien każdy się liczyć, kiedy świadomie lub nie, stwarza okoliczności wskazujące na nieuczciwą konkurencję.

Już w listopadzie 2012 roku Gremi Media wysłało pismo do wydawnictwa Fratria uprzedzając wydawcę, że wydawanie gazety o tym tytule łudząco podobnym do „W sieci opinii” może naruszać interesy wydawnictwa Gremi Media. Spółka Fratria przysłała odpowiedź co oznaczało, że od tego czasu miała możliwość znaleźć własny tytuł.

Andrzej Maślankiewicz
 Sekretarz generalny
 Zarządu Głównego Stowarzyszenia Dziennikarzy RP

Sławomir Popowski: Pokorni „Niepokorni“

| 9 Lut 2013  21:03 | Brak komentarzy

gazetaInfor­ma­cja, że grupa „nie­po­kor­nych” dzien­ni­ka­rzy (Ziem­kie­wicz, Semka, Warze­cha, Mazu­rek), któ­rzy – po ”afe­rze tro­ty­lo­wej” – dwa mie­siące wcze­śniej wie­szali psy na swoim chle­bo­dawcy, Grze­go­rzu Haj­da­ro­wi­czu, posta­no­wiła wró­cić do wyda­wa­nej przez niego „Rzecz­po­spo­li­tej” – wywo­łała lawinę śmie­chów na Face­bo­oku. I iry­ta­cję u spo­rej czę­ści wier­nych, zain­fe­ko­wa­nych IV RP wiel­bi­cieli pra­wi­co­wych szczujni. Słusz­nie. Ktoś, kto wcze­śniej odgra­żał się, że już nigdy z Haj­da­ro­wi­czem „nie będzie wcho­dził w żadne alianse”, a teraz sku­lił uszy po sobie, ogon wziął pod sie­bie i potul­nie zastu­kał do kasy (bo taki był ton więk­szo­ści komen­ta­rzy) – musiał budzić zastrze­że­nia, co do swo­jej wia­ry­god­no­ści. Co naj­mniej – wiarygodności…

> Czytaj dalej >>>

  • MEDIA

    Jarosław Olechowski p.o. dyrektorem TAI. Zastąpił Klaudiusza Pobudzina Jarosław Olechowski pełni obowiązki dyrektora Telewizyjnej Agencji Informacyjnej. Klaudiusz Pobudzin, dotychczasowy szef TAI złożył rezygnację z pełnionej funkcji. Czytaj więcej...
    ***
    Freedom House: zmalała wolność w Polsce, publiczne media tak jak na Węgrzech oczerniają opozycję OLEĆ W Polsce, tak samo jak na Węgrzech, publiczne media w ub.r. oczerniały opozycję, ponadto władze utrudniały działalność organizacji pozarządowych - uważa Czytaj więcej...
    ***
    Jacek Kurski bez obaw przed ocenieniem przez RMN pracy zarządu TVP Po tym jak Rada Mediów Narodowych zapowiedziała własny raport na temat działania zarządu Telewizji Polskiej prezes firmy Jacek Kurski mówi portalowi Wirtualnemedia.pl: - Czekam spokojnie na werdykt i ocenę, przemawiają za mną wyniki oglądalności. Czytaj więcej...
    ***
    Reforma w TVP od 1 marca. Matyszkowicz dyrektorem biura programowego Telewizja Polska rozpocznie formalne wdrażanie zmian w strukturze spółki od 1 marca br. Tak zdecydował zarząd TVP, który zatwierdził także Mateusza Matyszkowicza jako dyrektora nowo powstałego biura programowego - nieoficjalnie ustalił portal Wirtualnemedia.pl. Czytaj więcej...
    ***
    Prezes PAP: będą konsekwencje ws. depeszy o poparciu premiera dla WOŚP Ta sprawa nie pozostanie bez echa, zostaną wyciągnięte konsekwencje - powiedział "Presserwisowi" prezes Polskiej Agencji Prasowej Wojciech Surmacz, odnosząc się do informacji o poparciu premiera Mateusza Morawieckiego dla WOŚP, która znalazła się w depeszy PAP na podstawie wpisu cytowanego za fałszywym kontem na Twitterze. Czytaj więcej...
    ***
    KRRiT wybiera technologię do własnego badania oglądalności i słuchalności Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zaczęła pracę nad własnym pomiarem korzystania z mediów elektronicznych. Obecnie zastanawia się nad najlepszą technologią badania, do końca br. planuje zorganizować panel pilotażowy. Projekt będzie konsultowany z nadawcami i branżą marketingową. Czytaj więcej....
    ***
    Januszowi Kaweckiemu z KRRiT nie podoba się uchylenie kary dla TVN Janusz Kawecki, członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wydał w poniedziałek 15 stycznia br. oświadczenie w którym zaznaczył, że nie identyfikuje się z decyzją przewodniczącego KRRiT w sprawie uchylenia kary dla spółki TVN SA i z trybem doprowadzenia do tej decyzji. Czytaj więcej...
    ***
    TVP pozywa serwis Wyborcza.pl za tekst o sylwestrze TVP w Zakopanem Jacek Kurski, prezes Telewizji Polskiej zapowiedział na Twitterze, że pozwie serwis „Gazety Wyborczej” Wyborcza.pl za tekst o wydatkach na sylwestra organizowanego przez TVP w Zakopanem. Czytaj więcej...
    ***
    TVP po tekście „Faktu” nt. wniosku o ukaranie kierowcy Jacka Kurskiego zapowiada kroki prawne Telewizja Polska zapowiada kroki prawne przeciwko wydawcy dziennika „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska). Chodzi o tekst opisujący kolejne fakty w sprawie kolizji drogowej z udziałem służbowego auta Jacka Kurskiego, jaki zamieścił dziennik. - To sąd wyda wyrok w tej sprawie, a nie „Fakt” - czytamy w specjalnym oświadczeniu TVP. Czytaj więcej...
    ***
    "Woronicza 17" nadano na żywo, goście wystąpili z serduszkami WOŚP Program publicystyczny TVP Info "Woronicza 17", mimo wcześniejszych doniesień medialnych, został nadany na żywo. Goście audycji mieli przyklejone czerwone serca - symbol Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Czytaj więcej...
    ***
    KRRiT zgodziła się na więcej dokumentu w Stopklatce Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zgodziła się na zmiany w koncesji telewizji naziemnej Stopklatka dotyczące zwiększenia udziału pozycji dokumentalnych. Czytaj więcej...
    ***
    Jan Pospieszalski wytknął marszałkowi Senatu obecność na gali 25-lecia Polsatu W programie „Warto rozmawiać” w TVP1 Jan Pospieszalski wytknął marszałkowi Senatu Stanisławowi Karczewskiemu, że był gościem na gali z okazji 25-lecia Polsatu, podczas gdy założyciel stacji Zygmunt Solorz jest jednym z bohaterów książki „Resortowe dzieci”. Czytaj więcej...
    ***
    Członkowie KRRiT nie są zadowoleni, że przewodniczący uchylił karę dla TVN Członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji zaznaczają, że uchylenie kary dla TVN SA to decyzja przewodniczącego Witolda Kołodziejskiego. Nie wszyscy członkowie Rady są z niej zadowoleni. Czytaj więcej...  
    ***
    TVN o uchyleniu kary KRRiT: oznacza to oddalenie zarzutów wobec relacji TVN24 TVN wyraziła satysfakcję z uchylenia przez przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji decyzji o 1,48 mln zł kary dla firmy. - Uchylenie tej decyzji oznacza oddalenie zarzutów wobec telewizji TVN24 - zwrócił uwagę nadawca. Czytaj więcej...
    ***
    Stowarzyszenia dziennikarskie apelowały do KRRiT o anulowanie kary dla TVN24 W zeszłym tygodniu przewodniczący KRRiT spotkał się z przedstawicielami organizacji pozarządowych i stowarzyszeń dziennikarskich. Dyskutowano o karze dla TVN24 za relacjonowanie protestów w grudniu 2016 roku. Na spotkaniu zaapelowano do przewodniczącego o anulowanie kary, bo może to wywołać tzw. efekt mrożący, czyli autocenzurę środowiska dziennikarskiego w obawie przed kolejną karą. Czytaj więcej...
    ***
    Prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie tekstu „GW” o prezes TK Warszawska prokuratura okręgowa wszczęła śledztwo w sprawie publikacji "Gazety Wyborczej" o rzekomych powiązaniach prezes Trybunału Konstytucyjnego Julii Przyłębskiej ze służbami specjalnymi. Będzie badać, czy doszło do publicznego znieważenia organu konstytucyjnego - prezes TK. Czytaj więcej...
    ***
    Andrzej Duda na liście głów państw szkodzących wolności mediów Komitet Obrony Dziennikarzy (CPJ) opublikował listę przywódców państw, którzy zdaniem tej organizacji najbardziej przyczyniają się w swoich krajach do ograniczania wolności mediów. W zestawieniu, obok Donalda Trumpa, Recepa Tayyipa Erdoğana czy Władimira Putina znalazł się także prezydent Polski Andrzej Duda, który według CPJ wspiera powrót do czasów gdy w naszym kraju obowiązywała cenzura, a swoboda wypowiedzi w mediach była ograniczana. Czytaj więcej...
  • Dziennikarze wspominają…

    witryna4
    To miejsce przeznaczamy na wspomnienia dziennikarzy. W ten sposób staramy się ocalić od zapomnienia to, co minęło...

    Przejdź do Witryny Dziennikarskich Wspomnień

    ***

  • POLECAMY

  • PARTNERZY

    infor_logo


  • FACEBOOK

  • Międzynarodowa Legitymacja Dziennikarska

    legitymacja Członkowie naszego stowarzyszenia mogą uzyskać legitymacje dziennikarskie (International Press Card) Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ (IFJ), z siedzibą w Brukseli.
  • Menu

  • Międzynarodowa Federacja Dziennikarzy


    Stowarzyszenie Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej jest organizacją członkowską Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy.
  • Tagi