REM: odpowiedź na skargę na „Echa Dnia”

| 15 cze 2020  19:42 | Jeden komentarz

Warszawa, 15 czerwca 2020 r.

Pan Krzysztof Jakubowski
Piekoszów

Szanowny Panie,
„24.04.2020 r. w numerze 96 (13250) piątkowego wydania „Echa Dnia”, ukazał się całostronicowy artykuł reklamowy pt. „ Skończyłeś 50 lat? Najlepszy seks właśnie przed Tobą!”. Artykuł zachęcał do zakupu środka na potencję pod nazwą TURBOaktywator męskości PeniBooster”. W tekście padły m.in. następujące słowa: „Pełna gotowość na zawołanie i nieprzerwane kochanie się przez ponad godzinę w najróżniejszych pozycjach”, „Użyj tego środka, a członek stanie się twoim wielkim atutem”, „Działa lepiej niż najpotężniejszy powiększacz” – pisze Pan w skardze do Rady Etyki Mediów, domagając się wytknięcia redaktorowi naczelnemu Echa Dnia naruszenia tym pornograficznym tekstem zasad etycznych dziennikarstwa.

REM często otrzymuje skargi na zamieszczane w mediach reklamy. Zawsze informujemy ich autorów, że skierowali swoje pisma na niewłaściwy adres, Wskazujemy też, iż powinni swoje uwagi przekazać Radzie Reklamy, która rozpatruje skargi na naruszenie Kodeksu Etyki Reklamy. Zadaniem REM jest troska o przestrzeganie zasad etyki zawodowej tylko dziennikarzy, które naruszyć można jedynie w publikacjach: artykułach prasowych, programach radia lub telewizji, w dziennikarskich portalach internetowych. Dziennikarze nie są autorami reklam – nie ich dotyczy więc Pańska skarga. Jeśli dziś REM nie wskazuje Panu Rady Reklamy jako właściwego adresata skargi i sama ją rozpatrzyła, to przemawiają za tym względy szczególne.

Kwestionowany przez Pana tekst reklamowy skutecznie udaje artykuł dziennikarski. Mógł Pan – jak zapewne i inni czytelnicy – odnieść wrażenie, że ma do czynienia właśnie z nim, podczas gdy w rzeczywistości tekst powstał poza redakcją, jest wyłącznie reklamą, a jej twórcy celowo przyrządzili ją tak, by wprowadzić odbiorców w błąd. To tak zwana kryptoreklama – prawdziwe zagrożenie dla wiarygodności gazety i jej dziennikarzy. Świadomi tego zagrożenia dziennikarze i szefowie redakcji nie powinni dopuszczać do niweczenia w ten sposób autorytetu swojego tytułu i stanowczo przeciwdziałać narzucaniu przez wydawcę zamieszczania kryptoreklamy. Kieleckie Echo Dnia to dziennik z długimi i dobrymi tradycjami, ukazuje się przecież już od 49 lat.

REM podziela Pańskie zdziwienie, że gazeta akceptuje taką, wysoce dla niej szkodliwą, praktykę.

W imieniu Rady Etyki Mediów
Ryszard Bańkowicz
Przewodniczący REM

Komentarze

Jeden komentarz do “REM: odpowiedź na skargę na „Echa Dnia””

  1. Wojciech
    piątek, 19 - cze - 2020, godz. 15:36

    Quo Vadis „Echo Dnia”?

Pozostaw komentarz:





  • RADA ETYKI MEDIÓW

  • Międzynarodowa Legitymacja Dziennikarska

    legitymacja Członkowie naszego stowarzyszenia mogą uzyskać legitymacje dziennikarskie (International Press Card) Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ (IFJ), z siedzibą w Brukseli.
  • A TO CIEKAWE…

    Ośrodek Monitorowania Zachowań Rasistowskich i Ksenofobicznych pozwał SDP OMZRiK zarzuca Jolancie Hajdasz powtarzanie kłamstw Agnieszki Siewiereniuk-Maciorowskiej. Ośrodek pozwał Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich za tekst, w którym Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP wstawia się za pozwaną przez Ośrodek Agnieszką Siewiereniuk-Maciorowską
    Świat Młodych Świat Młodych 73 lata temu W poniedziałek, 7 lutego 1949 roku ukazał sie pierwszy numer Świata Młodych. Gazeta była czasopismem dla młodzieży wydawanym w latach 1949 – 1993 w Warszawie, utworzonym z połączenia tygodnika Świat Przygód i dwutygodnika Na Tropie.

    Więcej...



  • POLECAMY

    Dziennikarz Olsztyński 2/2022    
    Wojciech Chądzyński: Wrocław, jakiego nie znacie Teksty drukowane tutaj ukazywały się najpierw w latach 80. ub. wieku we wrocławskim „Słowie Polskim”, nim zostały opublikowane po raz pierwszy w formie książkowej w 2005 roku.

    Więcej ...


    Magnat prasowy, który umarł w nędzy 17 grudnia 1910 roku ukazał się w Krakowie pierwszy numer Ilustrowanego Kuryera Codziennego – najważniejszego dziennika w historii polskiej prasy. Jego twórca – pochodzący z Mielca – Marian Dąbrowski w okresie międzywojennym stał się najpotężniejszym przedsiębiorcą branży medialnej w Europie środkowej.

    Więcej ...


    Olsztyńscy dziennikarze jako pisarze Niezwykle płodni literacko okazują się członkowie Olsztyńskiego Oddziału Stowarzyszenia. W mijającym roku ukazało się sześć nowych książek autorów z tego grona. Czym mogą się pochwalić?

    Więcej ...



    Wyścig do metali rzadkich Niedawno zainstalowany w Warszawie francuski wydawca Eric Meyer (wydawnictwo o dźwięcznej nazwie Kogut) wydał na przywitanie dwie ciekawe pozycje, z których pierwszą chcemy przedstawić dzisiaj. To Wojna o metale rzadkie francuskiego publicysty Guillaume Pitrona, jak głosi podtytuł Ukryte oblicze transformacji energetycznej i cyfrowej.

    Więcej...

     

  • ***

    witryna4
    To miejsce przeznaczamy na wspomnienia dziennikarzy. W ten sposób staramy się ocalić od zapomnienia to, co minęło...

    Przejdź do Witryny Dziennikarskich Wspomnień

    ***

  • PARTNERZY

    infor_logo


  • ***

  • FACEBOOK

  • ARCHIWUM