REKLAMOCHŁON

| 16 Lis 2016  21:26 | Brak komentarzy

stefan_truszczynski19:30 nie jest bynajmniej własnością tych, którzy klecą ten program. JEST TO POWSZECHNE DOBRO NARODOWE. Tradycja. To ikona. Winna być jak haust świeżego, rześkiego powietrza. A nie nadziewany reklamami śmierdzący zbuk.

Między wiadomościami z kraju i ze świata a newsami sportowymi wpycha się kilkanaście reklam. Bo TVP SA musi zarobić! A my musimy to znosić. Choć niby „ona” nasza. Jest więc jak było. Najwięcej można zarobić na „wiadomościowym” czasie antenowym. Ładuje się więc tu reklam ile wlezie. Albo i więcej. Zarząd i nadzorująca media Rada to jedność, personalna i decyzyjna. Jeśli nawet zostaną przekroczone limity dozwolonego czasu reklamowego – Rada przymknie oko na to nadużycie. Dla dobra wspólnego. TVP musi zarobić.

Sprawa finansowania Telewizji Polskiej to temat, który gwałtownie co jakiś czas wraca. Po okresie szumu medialnego, wrzasków komisji sejmowej, jakichś tam niedokończonych nigdy projektów – zapada cisza. Na pól roku, rok. A potem sytuacja się powtarza. Przecież miało być tak, siak. Ktoś czegoś zapomniał, inny wyskoczył z nowym pomysłem. Pseudo rewelacje, pseudo dyskusje. Dyżurny temat zastępczy. Jedni udają, że coś robią inni, że w to wierzą. Paranoja. Teraz też tak jest i nic nie wskazuje, że będzie inaczej. Gdyby wszystko nagle jednoznacznie ustalić i zadekretować co miałyby robić liczne rady, coraz liczniejsze ze swoimi „ministrami”, komisje do spraw zwłoki i kłótni, ciała doradcze i kontrolne. To w sumie kupa luda. Pomarzmy sobie: gdyby ich wszystkich wysłać na długie bezpłatne wakacje. Ale się nie dadzą. Zresztą wakacje to oni mają zapewnione tak jak i apanaże.

Telewizja to reklamochłon. Wrzask się podniesie, gdy to wszystko się wreszcie zwali. Gdy telewidz wyrzuci pudło i przestanie płacić. Przesiadki z fotela na fotel programu nie poprawią. Powtarzające się nachalnie reklamy, monopol gastryczno-defekacyjny, skoki dźwiękowe na przejściach, migotliwość bezmyślnych buziaków. Gdyby ktoś wymyślił urządzenie automatycznie wyłączające nam reklamo-stek – zrobiłby na tym wynalazku majątek. Szybciej, głośniej, głupiej. Walić po łbie bez umiaru i litości. Najpierw zaczęły to robić stacje komercyjne – wprowadzając nawet przerywanie filmów fabularnych. Ot tak, w samym środku rozwijającej się akcji nawet na długie minuty. Publiczna jeszcze tego nie robi. Ale i ona chyba zacznie. Na razie publiczna ładuje sanitarne reklamy nawet przy informacji i publicystyce.

Oczywiście podkreślane jest: za treść reklam nadawca nie bierze odpowiedzialności. Ale jednak poprzez fakt, że kupiecka agitka dochodzi do oczu i uszu ludzi wysyłana właśnie przez największego państwowego przekaziciela informacji – to oczywiście uwiarygodnia pokazywaną tu reklamę i przynosi płacącym za nią oczekiwany skutek. Przecież to wszystko idzie obok informacji ważnych i wiarygodnych.  W reklamie mizdrzą się różne typki. Scenarzyści tych krótkich form fabularnych wychodzą ze skóry. Chociaż jest plansza i sygnał oddzielający, że to blok reklamowy – to już samo sąsiedztwo uwiarygodnia przekaz. Odpowiedzialność za całą tą sieczkę, wmawianie w reklamach, że jak kupisz i połkniesz to schudniesz albo, że jak wykupisz i pojedziesz to będziesz się znakomicie bawił. (No, chyba, że cię zastrzelą) – powinna również obciążać nadawcę, bo on zarabia!

Reklama w najbardziej oglądanych pasmach, choć droga – opłaca się. Niełatwo wbić się w tę kakofonię. Dostępna jest tylko dla mega potentatów. I oni dobrze o tym wiedzą. I właśnie ze względów finansowych mają na te atrakcyjne miejsca monopol. Widza nikt nie pyta. Zmieniają się polityczne opcje. Jednak tłuczenie wałkiem po głowie i migotanie światełek wywołujące podświadome reakcje – pozostaje bez zmian.

Stefan Truszczyński

Źródło: portal SDP 

Komentarze

Pozostaw komentarz:





  • MEDIA

    „Gazeta Wyborcza” z wywiadem z Mateuszem Morawieckim udzielonym „Die Welt”: żarty dziennikarzy, oburzenie rzeczniczki PiS W czwartek „Gazeta Wyborcza” opublikowała wywiad z premierem Mateuszem Morawieckim przeprowadzony przez „Die Welt”. Niektórzy dziennikarze żartowali, że „GW” eksponuje ten temat na pierwszej stronie, a rzeczniczka PiS-u określiła to jako „manipulację 110 procent”. - W każdym miejscu (proszę zajrzeć do skrinów poniżej) zaznaczaliśmy, że to wywiad udostępniony przez „Die Welt” - odpowiedział jej Bartosz Wieliński z „GW”. Czytaj więcej...  
    ***
    Giertych zawiadamia niemiecką prokuraturę ws. Gmyza Mecenas Roman Giertych zawiadomił niemiecką prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa przez korespondenta TVP w Niemczech Cezarego Gmyza. Zawiadomienie, jak poinformował Giertych, dotyczy możliwości popełnienia przestępstwa polegającego na nawoływaniu do zabicia go. Czytaj więcej...  
    ***
    Jacek Sobala szefem Polskiej Fundacji Narodowej? Polskie Radio dementuje Prezes Polskiego Radia Jacek Sobala miał dostać propozycję pokierowania Polską Fundacją Narodową. Polskie Radio zdecydowanie dementuje tę pogłoskę. Czytaj więcej...
    ***
    Posłanka Partii Pracy chce, żeby Rafał Ziemkiewicz miał zakaz wstępu do Wielkiej Brytanii Rupa Huq, posłanka Partii Pracy, zaapelowała do brytyjskiego resortu spraw wewnętrznych, żeby zabronił Rafałowi Ziemkiewiczowi wstępu do Wielkiej Brytanii. Na razie w inne miejsce musi zostać przeniesione spotkanie autorskie Ziemkiewicza w Londynie. - To skandal w biały dzień - komentuje organizujący te wydarzenia Piotr Szlachtowicz. - Takie ataki na instytucje publiczne, żeby nie wynajmowały sali „polskim faszystom”, są na porządku dziennym. Trudno się tym przejmować, taki koloryt lokalny - mówi Ziemkiewicz. Czytaj więcej...
    ***
    KRRiT ujawniła dokumenty dot. uchylonej kary dla TVN Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji opublikowała dokumenty dotyczące 1,48 mln zł kary nałożonej na TVN w połowie grudnia ub.r. i uchylonej miesiąc potem. Jest wśród nich analiza, w której dr Hanna Karp skrytykowała relacje w „Faktach” i TVN24 z wydarzeń w dniach 16-18 grudnia 2016 roku. Mniej zastrzeżeń miała do treści w Polsat News i „Wydarzeniach”, natomiast pozytywnie oceniła TVP Info i „Wiadomości” Czytaj więcej...
    ***
    Raport SDP o własności mediów w Polsce nierzetelny i z błędami W przygotowanym dla Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP raporcie pt. "Struktura własności mediów w Polsce" jest pełno niejasności, są ewidentne błędy, a wyciągnięte w dużej mierze ze stron internetowych dane są w części nieaktualne. Raport stworzyli wykładowca i absolwenci Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu. Czytaj więcej...
    ***
    Sąd Apelacyjny nakazuje „Faktowi” sprostowanie tekstu o niechęci marszałka Sejmu do uchylenia immunitetu posłowi PiS W miniony piątek Sąd Apelacyjny nakazał redaktorowi naczelnemu „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) publikację sprostowanie artykułu z października 2016 roku sugerującego, że Marszałek Sejmu nie chciał uchylić immunitetu posłowi PiS Łukaszowi Zbonikowskiemu. Pozew w tej sprawie złożyła Kancelaria Sejmu. Czytaj więcej...
    ***
    Jacek Karnowski o krytyce Julii Przyłębskiej jako Człowieka Wolności „Sieci”: atakują ją zwykli idioci czy coś więcej? Poniedziałkową galę, podczas której prezes Trybunału Konstytucyjnego Julia Przyłębska otrzymała Człowieka Wolności od tygodnika „Sieci” (Fratria) skrytykowała część publicystów, m.in. Łukasz Warzecha z „Do Rzeczy”. - Jeśli tak mówią ludzie uważający się za przeciwników „tego, co było”, to w istocie pozostaje tylko pytanie: czy to zwykli idioci, czy też coś więcej - skomentował Jacek Karnowski, redaktor naczelny „Sieci”. - Neomichnik Jacek Karnowski i jego stała sztuczka, czyli pytanie, czy krytycy to tylko idioci czy „coś więcej”. Ależ to przykre. Wejść w buty Giewu à rebours tak do reszty - skwitował to Warzecha. Czytaj więcej...  
  • Dziennikarze wspominają…

    witryna4
    To miejsce przeznaczamy na wspomnienia dziennikarzy. W ten sposób staramy się ocalić od zapomnienia to, co minęło...

    Przejdź do Witryny Dziennikarskich Wspomnień

    ***

  • POLECAMY

  • PARTNERZY

    infor_logo


  • FACEBOOK

  • Międzynarodowa Legitymacja Dziennikarska

    legitymacja Członkowie naszego stowarzyszenia mogą uzyskać legitymacje dziennikarskie (International Press Card) Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ (IFJ), z siedzibą w Brukseli.
  • Menu

  • Międzynarodowa Federacja Dziennikarzy


    Stowarzyszenie Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej jest organizacją członkowską Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy.
  • Tagi