RADA ETYKI MEDIÓW BRONI DZIENNIKARZA

| 4 Cze 2019  09:47 | Brak komentarzy

Pan Andrzej Andrysiak
Gazeta Radomszczańska
Szanowny Panie Redaktorze,

Prosi Pan Radę Etyki Mediów o opinię, czy opublikowany 4 stycznia 2018 roku Pański wywiad z posłanką Prawa i Sprawiedliwości Anną Milczanowską pod tytułem „Żadne załatwianie, a pozytywna protekcja” narusza standardy dziennikarskie, a w szczególności zasadę Karty Etycznej Mediów o zachowaniu staranności i rzetelności dziennikarskiej. Informuje Pan REM, że rozmowa z posłanką była nagrywana i autoryzowana.

Przeczytaliśmy z uwagą załączoną publikację. Naszym zdaniem wywiad został przeprowadzony profesjonalnie; autor raz po raz polemizuje ze swą rozmówczynią, miejscami ma odmienne zdanie. Pani posłanka przedstawiając opinię swego obozu politycznego o wymiarze sprawiedliwości w Polsce, wspomina o miejscowych kancelariach prawnych, założonych przez byłych pracowników radomszczańskiego sądów, co może mieć znaczenie przy wygrywaniu spraw w sądzie. Nazwy kancelarii nie padają. Kancelaria prawna Babol Bzowski Klimek z Radomska poczuła się urażona słowami posłanki i wniosła pozew przeciwko wydawcy Gazety Radomszczańskiej o naruszenie dóbr osobistych.

Zdaniem REM w swojej publikacji nie naruszył Pan żadnej z zasad Karty Etycznej Mediów, a wywiad, którego jest Pan autorem, stanowi przykład rzetelnego i starannego dziennikarstwa. Dzięki temu Pani Anna Milczanowska, która sprawując funkcje posłanki, jest osobą publiczną i jej opinie są istotne dla czytelników i wyborców, miała gwarancję, że jej wypowiedź nie zostanie przeinaczona lub zniekształcona, co potwierdziła autoryzując wywiad. Tytuł wywiadu „Żadne załatwianie, a pozytywna protekcja”, chociaż nie jest cytatem z wypowiedzi interlokutorki, odzwierciedla jej tok rozumowania.

Wszelako można go różnie interpretować, także, jako wyraz dystansu autora do opinii posłanki. Na pewno nie świadczy o zmanipulowaniu treści wypowiedzi rozmówczyni.

Na marginesie: REM niejednokrotnie otrzymywała skargi prawników, zwykle adwokatów, przekonujących, iż nieetyczna, jak uważali, publikacja w mediach sugerowała, że ich pozycja w sądzie lub prokuraturze jest nieznacząca, co mogło zniechęcać klientów.

Autorzy pozwu przeciwko wydawcy Gazety Radomszczańskiej upatrują swojej krzywdy w sformułowaniach Pani poseł sugerujących, iż są oni w diametralnie odmiennej sytuacji, bo mają w sądach – i tam, gdzie jeszcze trzeba – wpływy korzystne dla ich klientów. Pozew kancelarii prawnej przeciwko Pańskiej gazecie stanowi więc swoisty unikat w doświadczeniu REM.

Z pozdrowieniami,

W imieniu Rady Etyki Mediów
Ryszard Bańkowicz
Przewodniczący REM

Komentarze

Pozostaw komentarz:





  • POLECAMY

  • SZLIF

    „SZLIF”: Młodzieżowy punkt widzenia
    W najnowszym numerze „Szlifu” młodzi dziennikarze kolejny raz udowodnili, że inspiracje do swoich artykułów czerpią z otaczającej ich codzienności. Nie dziwi więc to, że w czerwcowej odsłonie gazety możemy przeczytać o atrakcjach Wrocławia, powracającej modzie na różne rzeczy czy o sztuce tatuażu i nowych technologiach, wypierających stare formy komunikacji. Każdy znajdzie coś dla siebie!
    Czytaj więcej...
  • W mediach

    JERZY URBAN OBRAZIŁ, NIE OBRAŻAJĄC, A TVP NIE NARUSZYŁA GODNOŚCI - NARUSZAJĄC
    TVP nie naruszyła godności Waldemara Sadowskiego - uznał warszawski sąd okręgowy i w całości oddalił pozew przeciwko telewizji publicznej. Sędzia Krzysztof Świderski uzasadniał, że powód nie wykazał, że TVP naruszyła jego godność. Sadowski ma zapłacić 737 zł tytułem zwrotu kosztów procesu.
    Czytaj więcej...  
    ***
    Rzecznik prezydenta krytykuje TVP za „Wiadomości” po śmierci Adamowicza „Myślę, że tak jak i wiele osób tak samo pan prezydent jest krytyczny wobec tego, co się stało” – tak skomentował w RMF FM postawę Telewizji Polskiej w ostatnich dniach rzecznik prezydenta RP Błażej Spychalski. Czytaj więcej...
    ***
    Autor materiału „Wiadomości” o mowie nienawiści dostał etat i poleciał do Panamy Maciej Sawicki, autor głośnego materiału „Wiadomości” o mowie nienawiści, wyemitowanego po śmierci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, dostał etat w TVP i będzie relacjonować Światowe Dni Młodzieży w Panamie – wynika z informacji „Presserwisu„. Czytaj więcej...
    ***
    TVP manipulowała przekazem z pogrzebu prezydenta Gdańska Według komentatorów Telewizja Polska, relacjonując uroczystości pogrzebowe prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, dopuściła się manipulacji. – Nie sądziłem, że dożyję takich czasów – mówi Andrzej Stankiewicz z Onetu. Czytaj więcej...
    ***
    Zespół radiowej Dwójki krytykuje zdjęcie z anteny audycji "Archiwalnia" 40 pracowników i współpracowników Programu II Polskiego Radia podpisało list do zarządu i prezydium rady programowej Polskiego Radia w obronie audycji Tomasza Obertyna "Archiwalnia", którą zdjęto z anteny. "Decyzja o zaprzestaniu emisji Archiwalni godzi bezpośrednio w nasz program i nas jako zespół" - napisali. Czytaj więcej...
    ***
    Wydawcy spotkają się z Orlenem i Alior Bankiem w sprawie przyszłości Ruchu W najbliższych dniach wydawcy spotkają się z przedstawicielami Orlenu i Alior Banku. Według prezesa Izby Wydawców Prasy Bogusława Chraboty realne jest, by Ruch do końca stycznia przygotował kompletny plan restrukturyzacji. "Puls Biznesu" twierdzi z kolei, że dystrybutor, którego zadłużenie sięga pół miliarda zł, jest bliski upadku. Czytaj więcej...
  • ***

    witryna4
    To miejsce przeznaczamy na wspomnienia dziennikarzy. W ten sposób staramy się ocalić od zapomnienia to, co minęło...

    Przejdź do Witryny Dziennikarskich Wspomnień

    ***

  • PARTNERZY

    infor_logo


  • FACEBOOK

  • Międzynarodowa Legitymacja Dziennikarska

    legitymacja Członkowie naszego stowarzyszenia mogą uzyskać legitymacje dziennikarskie (International Press Card) Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ (IFJ), z siedzibą w Brukseli.
  • Menu

  • Międzynarodowa Federacja Dziennikarzy


    Stowarzyszenie Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej jest organizacją członkowską Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy.
  • ARCHIWUM