Europa Cafe – V wizyta studyjna w instytucjach unijnych UE

| 24 maja 2019  14:04 | Brak komentarzy

Parlament Europejski

W dniach 12-16 maja grupa 40 osób, reprezentujących organizacje pozarządowe z całej Polski wyruszyła do stolicy Europy. Jedną z najliczniej reprezentowanych instytucji było Stowarzyszenie Dziennikarzy RP (Wojciech Choina, Hanna Świeszczakowska-Mazur, Weronika Książek, Alina Kietrys), prócz tego w wyjeździe studyjnym uczestniczyli reprezentanci i reprezentantki m.in. Komitetu Obrony Demokracji, Stowarzyszenia Otwarte Drzwi, Fundacji Europejska Kuźnia Kultury i Rozwoju, Zawierciańskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży (i wielu innych). Wyjazd organizowała i koordynowała Monika Łagodzińska z poznańskiej Fundacji Kształcenia Ustawicznego Peritia.

Punktem centralnym wizyty były najważniejsze instytucje unijne: Parlament Europejski, gdzie krótkie wystąpienia wygłosili: Leszek Gaś z departamentu komunikacji, Ursula Politovszky zajmująca się rozliczaniem unijnych grantów, a także Karolina Gajewska z Komisji Petycji; Komisja Europejska, gdzie uczestnikom przedstawiono najważniejsze tematy ostatnich jej prac (m.in. wewnętrzny rynek cyfrowy i przyszłość cyfrowej Europy, działanie na rzecz ochrony konsumentów i równości płci, badania naukowe w ramach programu Horizon Europe), a także Rada Europejska. W międzyczasie grupa odwiedziła również Komitet Regionów oraz Komitet Ekonomiczno-Społeczny, który był szczególnie istotny dla działalności NGO-sów i wspierania ich celów przez Brukselę. Większość grupy nie miała do czynienia z unijnym wsparciem dla organizacji, a jeśli miała to w ograniczonym stopniu, dlatego też informacje zdobyte podczas spotkań z urzędnikami europejskimi mogą pomóc ubiegać się o pomoc na dalszy rozwój działalności.

Antomium

Jak się okazuje, w stolicy Belgii działa również Biuro ds. Stowarzyszeń/NGO (Brussels Association Bureau), które wspiera i koordynuje działania stowarzyszeń krajowych i międzynarodowych zarejestrowanych na terenie UE. Spotkanie dla polskiej grupy poprowadził kierownik biura Jan Lichota. Z przyjezdnymi spotkał się również asystent biura eurodeputowanego Andrzeja Grzyba z Polskiego Stronnictwa Ludowego. Zwiedzanie unijnych instytucji przeplatało się ze zwiedzaniem miasta oraz regionu (finał wizyty w Belgii stanowił wyjazd do Antwerpii).

Parlament Europejski

Dla przedstawicieli organizacji pozarządowych wyjazdy takie jak ten stanowią wartość poznawczą w zakresie pozyskania możliwego wsparcia z instytucji dysponujących europejskimi środkami. Programy współpracy, granty oraz pieniądze przeznaczone na badania czekają na inicjatywy organizacji pozarządowych. Przed nami nowy „sezon” na pozyskiwanie środków – 26 maja Europa wybierze swoich parlamentarzystów, rozpocznie się również nowy 4-letni okres współpracy instytucji europejskich ze specjalistami, NGO-sami, firmami oraz przedstawicielami mediów. Zagadką dla zaproszonych na spotkania z grupą urzędników pozostawał brexit – bowiem od faktu, czy Wielka Brytania opuści UE zależeć będzie między innymi wysokość kolejnego europejskiego budżetu oraz to, ile zdoła z niego „uszczknąć” Polska.

Parlament Europejski

Wyjazd do Brukseli koordynowany przez Fundację Peritia odbył się już po raz piąty. Spotkania przedstawicieli NGO z serii Europa Cafe odbywają się regularnie (do tej pory między innymi w różnych miastach Polski: Gdańsku, Bochni, Bydgoszczy Warszawie); fundacja prowadzi również warsztaty, coaching, doradztwo. Jej celem jest prowadzenie „wszechstronnej działalności na rzecz koncepcji uczenia się przez całe życie (life long learning)”, między innymi poprzez prowadzenie działalności szkoleniowej dot. podnoszenia kwalifikacji zawodowych, pełnej aktywności społecznej i rozwoju osobistego, kształcenie uzupełniające dla dzieci i młodzież i kształcenie ustawiczne dorosłych i wyjazdy edukacyjne – takie jak ten.

Weronika Książek

Galeria SW. Huberta

Park Cinquantenaire

Komentarze

Pozostaw komentarz:





  • Dziennikarz Olsztyński 3/2021

  • DEBATA

    PO/PiS – 20 lat później. Zapis debaty online
    W styczniu minęła 20 rocznica powstania PO, a w maju swój jubileusz 20-lecia obchodzić będzie PiS – partie, które w dwóch ostatnich dekadach całkowicie zdominowały nasz system polityczny, dając początek zupełnie nowego okresu w historii Polski.
    Czytaj więcej...
  • POLECAMY

  • ***

  • UCHWAŁY ZG SDRP

    • UCHWAŁA nr 2/2020 Zarządu Głównego SDRP w sprawie głosowania drogą mailową

    14 kwietnia 2020 r.

    1. W sytuacji nadzwyczajnej, a taką jest wprowadzony w Polsce 23 marca 2020 roku stan epidemii z wieloma ograniczeniami , nie istnieje możliwość przeprowadzenia obrad Zarządu Głównego SDRP w trybie statutowym.

    2. Internet umożliwia odbycie obrad online i podejmowanie uchwał drogą mailową.

    3. Na czas stanu epidemii, ewentualnie stanu klęski żywiołowej lub stanu nadzwyczajnego, aż do odwołania, uchwały Zarządu Głównego , Prezydium ZG i zarządów oddziałów podejmowane będą w drodze indywidualnego imiennego głosowania mailowego.

    4. Uchwala wchodzi w życie w trybie natychmiastowym.

    ( Przyjęta jednogłośnie)

    ***

    • UCHWAŁA nr 3/2020 Zarządu Głównego SDRP w sprawie przedłużenia kadencji władz SDRP

    14 kwietnia 2020 r.

    1. Z powodu trwającego stanu epidemii w Polsce, restrykcyjnych ograniczeń w przemieszczaniu się i organizowaniu zgromadzeń, mając na uwadze bezpieczeństwo i zdrowie członków SDRP, uchyla się Uchwałę ZG nr 1/2020 z 4 lutego 2020 w sprawie przeprowadzenia kampanii sprawozdawczo – wyborczej w oddziałach i zwołania X Zjazdu Delegatów SDRP.

    2. W związku z tym, w stanie wyższej konieczności, automatycznie zostaje przedłużona kadencja władz SDRP w tym Zarządu Głównego, Naczelnego Sądu Dziennikarskiego, Głównej Komisji Rewizyjnej, oraz analogicznie zarządów oddziałów, oddziałowych komisji rewizyjnych, rzeczników dyscyplinarnych i dziennikarskich sądów terenowych.

    3. Termin X Zjazdu Delegatów SDRP oraz kampanii sprawozdawczo – wyborczej, w zależności od stanu epidemii, zostanie ustalony w terminie późniejszym.

    4. Uchwała wchodzi w życie w trybie natychmiastowym.

    (Przyjęta jednogłośnie)

    • UCHWAŁA nr 4/2020 ZARZĄDU GŁÓWNEGO w sprawie przedłużenia kadencji władz Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 9 września 2020 roku
    1. 1. Przedłużający się okres pandemii w kraju uniemożliwia przeprowadzenie kampanii sprawozdawczo – wyborczej w Oddziałach i zorganizowanie w terminie statutowym X Zjazdu Delegatów Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej.
    2. 2. Wobec takiego stanu w całym kraju, we wszystkich Oddziałach, kadencja władz Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej, wszystkich szczebli, zostaje przedłużona do 30 kwietnia 2021 roku.
    3. 3. Niniejsza uchwała jest aneksem do uchwały Zarządu Głównego nr 3/2020.
    4. 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
    Protokół z głosowania (on-line) członków Zarządu Głównego w sprawie powyższej uchwały o przedłużeniu kadencji władz SDRP. Za przyjęciem uchwały głos oddali: Jerzy Domański, Andrzej Maślankiewicz, Tomasz Miłkowski, Ireneusz Michał Hyra, Jerzy Model, Wojciech Domagała, Danuta Parol – Półkola, Stanisław Wojnarowic, Ryszard Poradowski, Marek Książek, Ryszard Bączkowski, Szymon Jakubowski, Ryszard Mulek, Marek Kuliński, Tadeusz Krupa. Większością głosów uchwała została podjęta.    
  • PRACA BIUR

    Koleżanki i Koledzy, Szanowni Państwo.
    Niestety, epidemia Covid 19 okazuje się bardziej przewlekła niż przypuszczaliśmy. A województwo mazowieckie ciągle plasuje się w czołówce nowych zakażeń. Dlatego, wbrew zapowiedziom, mając na uwadze bezpieczeństwo i zdrowie nas wszystkich - zdecydowaliśmy się przedłużyć stan zwieszenia normalnej pracy biura Zarządu Warszawskiego i Zarządu Głównego SDRP przy Foksal 3/5.
    W tej sytuacji zapytania, wnioski i prośby do nas prosimy nadal kierować pocztą elektroniczną pod adresy:
    • Oddział Warszawski: sdrp.warszawa@dziennikarzerp.pl
    • Zarząd Główny: zg.sdrp@poczta.internetdsl.pl
    Pozostaje także kontakt telefoniczny pod numerami:
    • 22 826 79 45
    oraz
    • 22 827 87 15
    gdzie można nagrać swoją informację lub pytanie. Odpowiemy na nie niezwłocznie po odsłuchaniu wiadomości.
    Natomiast do spraw pilnych służy numer:
    • 518 938 100.
    Za jego pośrednictwem można także umówić spotkanie w biurze np. dla opłacenia składek, odbioru legitymacji lub innych sytuacji koniecznie wymagających osobistego kontaktu.
    O dalszych ewentualnych zmianach w działaniu naszego biura, a także innych ważnych dla naszego środowiska sprawach będziemy informować mailowo oraz na naszych stronach internetowych: Oddziału Warszawskiego: www.dziennikarzerp.pl Zarządu Głównego: www.dziennikarzerp.org.pl
  • ***

  • Wojciech Chądzyński: „Wrocław, jakiego nie znacie”
    Teksty drukowane tutaj ukazywały się najpierw w latach 80. ub. wieku we wrocławskim „Słowie Polskim”, nim zostały opublikowane po raz pierwszy w formie książkowej w 2005 roku. Czytaj więcej...

    ***

    Magnat prasowy, który umarł w nędzy
    17 grudnia 1910 roku ukazał się w Krakowie pierwszy numer „Ilustrowanego Kuryera Codziennego” – najważniejszego dziennika w historii polskiej prasy. Jego twórca – pochodzący z Mielca – Marian Dąbrowski w okresie międzywojennym stał się najpotężniejszym przedsiębiorcą branży medialnej w Europie środkowej. Czytaj więcej...
  • ***

    witryna4
    To miejsce przeznaczamy na wspomnienia dziennikarzy. W ten sposób staramy się ocalić od zapomnienia to, co minęło...

    Przejdź do Witryny Dziennikarskich Wspomnień

    ***

  • PARTNERZY

    infor_logo


  • FACEBOOK

  • Międzynarodowa Legitymacja Dziennikarska

    legitymacja Członkowie naszego stowarzyszenia mogą uzyskać legitymacje dziennikarskie (International Press Card) Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ (IFJ), z siedzibą w Brukseli.
  • Międzynarodowa Federacja Dziennikarzy


    Stowarzyszenie Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej jest organizacją członkowską Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy.
  • ARCHIWUM