Czasu cofnąć się nie da, ale satysfakcja jest, czyli o wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie outsoursingu w TVP

| 6 Wrz 2018  11:36 | Brak komentarzy

Otóż Sąd Okręgowy w Warszawie stwierdził, że TVP pozostaje pracodawcą osób przeniesionych latem 2014 roku do firmy outsoursingowej Leasing Team.

Warto przypomnieć, że decyzją ówczesnego Prezesa TVP, Juliusza Brauna, 1 lipca 2014 roku, 411 etatowych pracowników (głównie dziennikarzy, ale też i montażystów, grafików, charakteryzatorów), zostało wyrzuconych do Leasing Team. Ta „operacja” miała trwać tylko dwa lata, potem obiecywano szczęśliwy „come back”.

W tym czasie, wszyscy – ja też znalazłam się w grupie niechcianych – pracowaliśmy nadal dla TVP, według dotychczasowych zasad. W tych samych redakcjach, w tych samych pokojach, „pod” tym samym szefostwem, z tym samym zakresem obowiązków, korzystając z tych samych komputerów i służbowych telefonów.

Po roku wiele się zmieniło… Na części z nas, wymuszono zakładanie własnych firm (uatrakcyjniając to dodatkowymi gratyfikacjami finansowymi), w 2015 roku spora grupa została przez LT zwolniona, z pozostałymi „przy życiu” rozwiązała LT umowy pod koniec trwania umowy LT-TVP, czyli w czerwcu 2016 roku.

Można więc powiedzieć, że w majestacie prawa, z TVP wyrzucono bezpowrotnie 411 osób. Większość z nich już do TVP nie wróciła.

Związki zawodowe wielokrotnie protestowały przeciwko outsoursingowi. „Najgłośniej” robiła to WIZJA. I to za jej zasługą, w 2015 roku „mariaż TVP-Leasing”, wziął pod lupę ZUS. Doszło do kontroli, która zaowocowała wniesieniem sprawy do Sądu.

I dziś mamy pierwszy wyrok w cyklu około 80 spraw pomiędzy TVP a Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Dotyczy 5 z ponad 400 osób objętych outsoursingiem. Wszyscy bowiem zostaliśmy podzieleni na 5-osobowe grupy. Umożliwiono nam zeznania, w innych niż warszawski, sądach. Tak jest np. w moim przypadku i znam już listę pytań, do których będę się musiała ustosunkować.

Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie spotkał się z zadowoleniem wielu środowisk, nie tylko dziennikarskich.

Jeśli się uprawomocni, umożliwi ZUS wyegzekwowanie od TVP składek od 2014 roku, plus odsetki. Mówi się o niemałej kwocie.

TVP wydała oświadczenie w tej sprawie…czytamy w nim min.:….”sprawa z ZUS jest jedną z wielu rzeczy, które obecny Zarząd odziedziczył po poprzednikach, jako skutki zaniechań, zaniedbań i błędnych decyzji. Tm bardziej nieetyczne są ciągłe ataki na TVP ze strony byłego Prezesa Juliusza Brauna….”

TVP zapewnia też, że po uzyskaniu pisemnego uzasadnienia odwoła się od wyroku.

Telewizja Polska może być zmuszona do podjęcia kroków prawnych przeciw Juliuszowi Braunowi, jeżeli w wyniku zaistniałej sytuacji poniesie wysokie szkody” Tak napisano w oświadczeniu.

Do sprawy ustosunkował się także były Prezes, Juliusz Braun: …” nie odnosząc się do wyroku, pragnę stwierdzić, że Leasing Team opłacał składki ZUS za wszystkich pracowników przejętych z TVP. Było to zagwarantowane w umowie, podpisanej między TVP i LT i obwarowane karami…”

Tyle tylko Panie Prezesie, że to nie LT powinien za nas przekazywać do ZUS składki, tylko kierowana przez Pana TVP…bo to Pan, w świetle ustaleń, był naszym pracodawcą.

Mówimy o składkach, pieniądzach, odsetkach… Nikt, łącznie z Sądem, nie jest jednak w stanie „oszacować” strat moralnych, jakie każdy z nas poniósł. Wielu zakończyło na zawsze swoją zawodową karierę. Nie musiało tak się stać.

K.P.

Komentarze

Pozostaw komentarz:





  • ZAPROSZENIA

    Studio Reportażu i Dokumentu

    zaprasza na

    Spotkanie z Reportażem Radiowym”

    w programie m.in. prezentacja reportażu

    Krok po kroku”

    Cezarego Galka

    oprawa muzyczna: Anna Ozner (śpiew)

    Paweł Lipski (akompaniament)

    Spotkanie poprowadzi: Irena Piłatowska

    wtorek, 25.09.2018, godzina 18.00

    Klub Księgarza, Rynek Starego Miasta 22/24

  • POLECAMY

  • ***

    witryna4
    To miejsce przeznaczamy na wspomnienia dziennikarzy. W ten sposób staramy się ocalić od zapomnienia to, co minęło...

    Przejdź do Witryny Dziennikarskich Wspomnień

    ***

  • MEDIA

    Janusz Kawecki z KRRiT: nie chciałem nagrody i przekazałem ją na cele charytatywne, mogę dołożyć się do kosztów ochrony Kaczyńskiego Członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji prof. Janusz Kawecki zapewnił, że był przeciwny przyznawaniu mu nagrody za ub.r. i w całości przeznaczył ją na różne cele charytatywne. Jednocześnie skrytykował media w negatywnym tonie opisujące duże wydatki na ochronę prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego. Czytaj więcej...
    ***
    VN zwrócił żonie Urbana pieniądze z licytacji występu w „Szkle kontaktowym” W styczniu br. redakcja „Szkła kontaktowego” TVN24 prowadziła licytację występu w programie. Licytację zakończono wynikiem 30 800 zł, a cały dochód trafił na konto WOŚP. Występ wylicytowała Małgorzata Daniszewska, żona redaktora naczelnego tygodnika „Nie” Jerzego Urbana, która jednak nie pojawi się w „Szkle”. - Wszystkie pieniądze, które wpłacili zostały im zwrócone. Nie każdy potrafi się bawić, a my nie możemy oddawać naszych łamów po to, żeby ktoś reklamował swoje pismo - stwierdził Tomasz Sianecki. Czytaj więcej...
    ***
    Polsat News: „Wydarzenia i opinie” zamiast „Gościa Wydarzeń”, prowadzącymi Gawryluk, Mosór i Wrześniewska-Sieger Od dzisiaj w Polsat News po głównym wydaniu „Wydarzeń” zamiast „Gościa Wydarzeń” będzie emitowany od poniedziałku do piątku nowy, dłuższy program „Wydarzenia i opinie”. W różne dni będą go prowadziły Dorota Gawryluk, Agnieszka Mosór i Joanna Wrześniewska-Sieger. Czytaj więcej...
    ***
    „Nasz Dziennik” zamieścił wzór zgłoszenia do prokuratury plakatu PO, na którym „Rydzyk wziął 94 mln zł dotacji” Na kolejnym plakacie Platformy Obywatelskiej krytykującym premie i dotacje przyznawane przez obóz rządzących znalazł się o. Tadeusz Rydzyk. - Atakowali i atakują nas cały czas przeróżnymi kłamstwami, a najbardziej tym, jaki to rzekomo jestem bogaty. To wszystko miało służyć temu, żeby zniechęcić ludzi, żeby nie utrzymywali naszych katolickich mediów - skomentował o. Tadeusz Rydzyk. A „Nasz Dziennik” zachęca czytelników, żeby zgłaszali plakat do prokuratury. Czytaj więcej..
    ***
    Dziennikarze śledczy z Czech czują się zastraszani przez policję Troje dziennikarzy śledczych, którzy m.in. zajmują się biznesową działalnością szefa ruchu ANO, premiera Andreja Babisza, przekazało w czwartek agencji CTK oświadczenie, w którym sugerują, że policja chce ich zastraszyć lub zniechęcić do dalszej pracy. Czytaj więcej..
    ***
    Krzysztof Czabański grozi pozwem za sugestie, że dostał 72 tys. zł nagród jako wiceminister kultury Szef Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański zapowiada wystąpienie do prokuratury i sądu, ponieważ Platforma Obywatelska zarzuca mu wzięcie 72 tysięcy zł nagrody. Czabański utrzymuje, że dostał tylko 6 tys. zł. - Będę domagał się przeprosin i wpłacenia 72 tysięcy na toruńskie schronisko dla zwierząt - zapowiada Czabański w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl. Czytaj więcej...
    ***
    KRRiT o 82 tys. zł na nagrody: przyznano je zgodnie z przepisami, poprzedni skład wydał 6 razy więcej służbowymi kartami Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji potwierdziła, że w ub.r. jej członkowie otrzymali 81,7 tys. zł netto kwartalnych nagród. Jednocześnie zwróciła uwagę, że w 2015 roku poprzedni skład KRRiT dostał 60 tys. nagród, za to jego wydatki służbowymi kartami kredytowymi wyniosły 40 tys. zł, podczas gdy obecni członkowie KRRiT w ub.r. wydali w ten sposób 6,1 tys. zł. Czytaj więcej...
    ***
    Prezes PiS sugeruje, że wywiad z nim dla Wpolityce.pl był nieprawdziwy Jarosław Kaczyński, prezes Prawa i Sprawiedliwości zaprzeczył, że w wywiadzie dla serwisu Wpolityce.pl mówił, że radził Beacie Szydło: „pokaż proszę pazurki”. Czytaj więcej...
    ***
    KRRiT ma zastrzeżenia do nowych telewizji naziemnych Żaden z nowych telewizyjnych kanałów naziemnych nie był tworzony zgodnie ze wszystkimi obowiązkami wynikającymi z koncesji – stwierdziła Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Czytaj więcej...
  • WYDARZENIA

    Laureaci Nagród SDP
    21 marca , pierwszego dnia wiosny,jak zaznaczył prezes Krzysztof Skowroński, w Domu Dziennikarza w Warszawie odbyła się uroczystość rozdania dorocznych nagród SDP.Poniżej lista laureatów.
    Czytaj więcej...
  • PARTNERZY

    infor_logo


  • FACEBOOK

  • Międzynarodowa Legitymacja Dziennikarska

    legitymacja Członkowie naszego stowarzyszenia mogą uzyskać legitymacje dziennikarskie (International Press Card) Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ (IFJ), z siedzibą w Brukseli.
  • Menu

  • Międzynarodowa Federacja Dziennikarzy


    Stowarzyszenie Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej jest organizacją członkowską Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy.
  • Tagi

  • ARCHIWUM