Wspomnień czar… 25 października 1952

| 25 Paź 2017  15:03 | Jeden komentarz

 

Kto pamięta, co wtedy wydarzyło się… O godzinie 19.00 TV nadała w Polsce pierwszy program. Trwał 30 minut.

Jedno zdanie o wydarzeniu sprzed 65 lat znalazłam w „Tele Tygodniu”. Nieliczni szczęśliwi właściciele czarno białych odbiorników zapraszali sąsiadów na „Kobry”, później teatr telewizji. Program, telewizyjny był jeden, potem pojawiła się „dwójka”, oglądaliśmy znakomite spektakle teatralne, programy publicystyczne, kulturalne, koncerty, kabarety (Starszych Panów czy Olgi Lipińskiej). Miasta w godzinach nadawania pustoszały. A potem pojawił się kolorowy program telewizyjny, na niezbyt wyraźnych telewizorach produkcji radzieckiej. Wszystko trwało zaledwie kilka godzin.

> Czytaj dalej >>>

Żółty symbol historii

| 18 Kwi 2017  18:02 | Brak komentarzy

fot. Krzysztof Zawadzki, Muzeum POLIN

fot. Krzysztof Zawadzki, Muzeum POLIN

To był pierwszy zbrojny opór w ogarniętej wojną Europie, który kompletnie zaskoczył Niemców. 19 kwietnia 1943 roku wybuchło powstanie w getcie warszawskim.
Powstańczy zryw, choć bez szans na zwycięstwo, przygotowywano od jesieni 1942 roku. Jednym z jego bohaterów był Marek Edelman. To on właśnie w każdą kwietniową rocznicę składał pod pomnikiem Bohaterów Getta bukiet żółtych kwiatów. Tak żonkile stały się symbolem naszej pamięci o bohaterach z 1943 roku.

> Czytaj dalej >>>

CZY ZAMACH NA WOLNE MEDIA?

| 21 Mar 2017  17:06 | Brak komentarzy

Do kolejnego rozbicia rynku polskich mediów wyznaczono Jarosława Sellina, wiceministra Kultury i posłankę Barbarę Bubulę, piszącą felietony dla mediów ojca Tadeusza Rydzyka. Zaiste – są to osoby, które bez oporu wykonają celująco swoje zadanie. Wypędzą z Polski OBCYCH wydawców, ich gazety i czasopisma zagraniczne, głównie wydawców niemieckich. Pani Barbara wniesie do Sejmu swój projekt ustawy tzw. repolonizacyjnej, dzięki któremu wydmuchnięte zostaną z Polski ostatnie tytuły zagraniczne, głównie proweniencji niemieckiej.

> Czytaj dalej >>>

Miasto bez gazet

| 16 Lut 2017  19:08 | Brak komentarzy

Czy to możliwe – i jak do tego doszło, że Katowice – do niedawna jeden z czołowych ośrodków prasowych w kraju o bogatych tradycjach w nawiązaniu do lat przedwojennych – stały się teraz miastem bez gazet, po wyprowadzeniu się „Dziennika Zachodniego” do Sosnowca, choć ostatnio redakcja katowickiej „Gazety Wyborczej” funkcjonuje znowu w Katowicach przy ulicy Kopernika 26. Lecz główną siedzibą pisma są Tychy, gdzie mieści się własna drukarnia.

A kiedyś!… Choć to niewiarygodne, lecz nie licząc tytułów branżowych, czy samorządowych o wąskim środowiskowym zasięgu, na katowickim rynku prasowym ostały się jedynie dwa pisma: ukazujący się od 1923 roku „Gość Niedzielny”, tygodnik opiniotwórczy o ogólnopolskim zasięgu z nakładem sięgającym 200 tys. egzemplarzy oraz nasz miesięcznik społeczno-kulturalny „Śląsk”, którego wydawcą jest Górnośląskie Towarzystwo Literackie.

> Czytaj dalej >>>

Teatr wspomnień Tomasza Miłkowskiego

| 5 Gru 2016  10:11 | Brak komentarzy

166mono_okladka_front
Małe, ale pojemne wydawnictwo, przygotowane w serii Czarna Książeczka z Hamletem (Wrocław 2016). Autor, Tomasz Miłkowski prezentuje „166 monodramów”, z ponad tysiąca spektakli teatru jednego aktora.

> Czytaj dalej >>>

DZIENNIKARSTWO ZA ODRĄ

| 10 Cze 2016  08:00 | Brak komentarzy

1382011025_dm14_pl

Tegoroczne Polsko Niemieckie Dni Mediów (11 -12 maja) odbywały się w Lipsku. Około 200 dziennikarzy i polityków z obu krajów dyskutowało pod hasłem „Europa na rozstajach – integracja czy odrzucenie”. Podczas pierwszej debaty plenarnej z udziałem wszystkich uczestników szukano odpowiedzi na pytanie POLSKA: Czy rozumiemy sąsiada? Organizatorom chodziło głównie o zrozumienie tego, co dzieje się w polskich mediach publicznych gdyż we wprowadzeniu do tematu napisali:

Kontrowersyjna reforma mediów publicznych zaproponowana przez narodowo-konserwatywny rząd i uchwalona przez polski parlament pod koniec ubiegłego roku, wywołała wielkie oburzenie. Zarówno w międzynarodowych środowiskach politycznych jak i w europejskich organizacjach mediów podniosły się głosy przeciwne tej decyzji. Po raz pierwszy też Unia Europejska rozpoczęła z początkiem roku nową procedurę mającą na celu obronę praworządności w ramach której zbadana zostanie także ta reforma. Polski rząd broni jednak nowej ustawy medialnej argumentując, że nie narusza ona obowiązujących standardów unijnych, lecz służy jedynie reformie systemu.

> Czytaj dalej >>>

Nasz „Dziennikarz”

| 7 maja 2016  10:41 | Jeden komentarz

Nasz biuletyn „Dziennikarz” ukazuje się od 2002 roku. Przez wszystkie te lata dominowała tendencja utrwalania nazwisk i dorobku dziennikarskiego naszych kolegów. Tych żyjących i tych, których już nie ma. Chcieliśmy, by pamięć o nich i o nas nie została wyparta ze współczesności, by został jakiś ślad naszego istnienia i działalności. To pragnienie dominowało także w ostatnich czterech latach.

> Czytaj dalej >>>

NA TAŚMIE CZARNO-BIAŁEJ i W KOLORZE

| 4 Lut 2016  17:05 | Brak komentarzy

PKF

Od dłuższego czasu zachęcamy naszych kolegów, emerytowanych dziennikarzy do spisywania wspomnień. Każde takie wspomnienie to nieprzecenionej wagi przyczynek do historii dziennikarstwa polskiego. Powtarzany wielokrotnie apel nie spotyka się jednak z odzewem.Jak łatwo zauważyć, na portalu umieściliśmy zaledwie kilka wspomnień dziennikarzy Rzeszowszczyzny.

Pierwszym dziennikarzem warszawskim, który nadesłał wspomnienia, jest Mirosław Chrzanowski, wieloletni dziennikarz, redaktor naczelny, reporter Polskiej Kroniki Filmowej. Zachęcamy do tej wielowątkowej ciekawej lektury.Pierwszy odcinek poniżej, całość zaś można pobrać w formie PDF.

A.M.

> Czytaj dalej >>>

Wokół dyskusji o „wolne media” w Polsce

| 11 Sty 2016  09:42 | Brak komentarzy

Politycy wszystkich stron wołają o wolne media. Hasło to skandują uczestnicy demonstracji anty- i pro- rządowych. Zatem wszyscy chcą wolnych mediów. Tylko pytanie: jakich i jak do tego powszechnie pożądanego stanu rzeczy doprowadzić? Wbrew pozorom i okrzykom, pies jest pogrzebany o wiele głębiej niż przeforsowana przez parlamentarną większość „ustawka”.

Leży przysypany co najmniej trzema warstwami problemów, z których każdy był dyskutowany wielokrotnie, jednakże bez jakiegokolwiek pozytywnego rezultatu.

> Czytaj dalej >>>

25 lat bez RSW

| 23 Kwi 2015  13:21 | Brak komentarzy

galicja_1_400px

W tym roku mija 25 lat od likwidacji RSW „Prasa-Książka-Ruch”. Z inicjatywy byłego dyrektora wrocławskiego wydawnictwa Zbyszka Kawalca co roku odbywają się spotkania – jak my to żartobliwie nazywamy – „sierot po RSW”. W restauracji „Galicja” we Wrocławiu spotykają się byli dziennikarze i pracownicy administracyjno-techniczni byłego wydawnictwa.

Był czas na wspomnienia i refleksje. Wszyscy mówili, że kiedyś zarobki wprawdzie nie były rewelacyjne, ale każdego było stać na jako takie życie i wyjazd raz w roku na wczasy w kraju lub Bułgarii. Dzisiaj tylko wielkie, ale nieliczne gwiazdy dziennikarskie, głównie w telewizji, mają kontrakty na wysokie pensje. Pozostała większość zarabia grosze.

> Czytaj dalej >>>

Wyświetl więcej »
  • MEDIA

    Jarosław Olechowski p.o. dyrektorem TAI. Zastąpił Klaudiusza Pobudzina Jarosław Olechowski pełni obowiązki dyrektora Telewizyjnej Agencji Informacyjnej. Klaudiusz Pobudzin, dotychczasowy szef TAI złożył rezygnację z pełnionej funkcji. Czytaj więcej...
    ***
    Freedom House: zmalała wolność w Polsce, publiczne media tak jak na Węgrzech oczerniają opozycję OLEĆ W Polsce, tak samo jak na Węgrzech, publiczne media w ub.r. oczerniały opozycję, ponadto władze utrudniały działalność organizacji pozarządowych - uważa Czytaj więcej...
    ***
    Jacek Kurski bez obaw przed ocenieniem przez RMN pracy zarządu TVP Po tym jak Rada Mediów Narodowych zapowiedziała własny raport na temat działania zarządu Telewizji Polskiej prezes firmy Jacek Kurski mówi portalowi Wirtualnemedia.pl: - Czekam spokojnie na werdykt i ocenę, przemawiają za mną wyniki oglądalności. Czytaj więcej...
    ***
    Reforma w TVP od 1 marca. Matyszkowicz dyrektorem biura programowego Telewizja Polska rozpocznie formalne wdrażanie zmian w strukturze spółki od 1 marca br. Tak zdecydował zarząd TVP, który zatwierdził także Mateusza Matyszkowicza jako dyrektora nowo powstałego biura programowego - nieoficjalnie ustalił portal Wirtualnemedia.pl. Czytaj więcej...
    ***
    Prezes PAP: będą konsekwencje ws. depeszy o poparciu premiera dla WOŚP Ta sprawa nie pozostanie bez echa, zostaną wyciągnięte konsekwencje - powiedział "Presserwisowi" prezes Polskiej Agencji Prasowej Wojciech Surmacz, odnosząc się do informacji o poparciu premiera Mateusza Morawieckiego dla WOŚP, która znalazła się w depeszy PAP na podstawie wpisu cytowanego za fałszywym kontem na Twitterze. Czytaj więcej...
    ***
    KRRiT wybiera technologię do własnego badania oglądalności i słuchalności Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zaczęła pracę nad własnym pomiarem korzystania z mediów elektronicznych. Obecnie zastanawia się nad najlepszą technologią badania, do końca br. planuje zorganizować panel pilotażowy. Projekt będzie konsultowany z nadawcami i branżą marketingową. Czytaj więcej....
    ***
    Januszowi Kaweckiemu z KRRiT nie podoba się uchylenie kary dla TVN Janusz Kawecki, członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wydał w poniedziałek 15 stycznia br. oświadczenie w którym zaznaczył, że nie identyfikuje się z decyzją przewodniczącego KRRiT w sprawie uchylenia kary dla spółki TVN SA i z trybem doprowadzenia do tej decyzji. Czytaj więcej...
    ***
    TVP pozywa serwis Wyborcza.pl za tekst o sylwestrze TVP w Zakopanem Jacek Kurski, prezes Telewizji Polskiej zapowiedział na Twitterze, że pozwie serwis „Gazety Wyborczej” Wyborcza.pl za tekst o wydatkach na sylwestra organizowanego przez TVP w Zakopanem. Czytaj więcej...
    ***
    TVP po tekście „Faktu” nt. wniosku o ukaranie kierowcy Jacka Kurskiego zapowiada kroki prawne Telewizja Polska zapowiada kroki prawne przeciwko wydawcy dziennika „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska). Chodzi o tekst opisujący kolejne fakty w sprawie kolizji drogowej z udziałem służbowego auta Jacka Kurskiego, jaki zamieścił dziennik. - To sąd wyda wyrok w tej sprawie, a nie „Fakt” - czytamy w specjalnym oświadczeniu TVP. Czytaj więcej...
    ***
    "Woronicza 17" nadano na żywo, goście wystąpili z serduszkami WOŚP Program publicystyczny TVP Info "Woronicza 17", mimo wcześniejszych doniesień medialnych, został nadany na żywo. Goście audycji mieli przyklejone czerwone serca - symbol Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Czytaj więcej...
    ***
    KRRiT zgodziła się na więcej dokumentu w Stopklatce Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zgodziła się na zmiany w koncesji telewizji naziemnej Stopklatka dotyczące zwiększenia udziału pozycji dokumentalnych. Czytaj więcej...
    ***
    Jan Pospieszalski wytknął marszałkowi Senatu obecność na gali 25-lecia Polsatu W programie „Warto rozmawiać” w TVP1 Jan Pospieszalski wytknął marszałkowi Senatu Stanisławowi Karczewskiemu, że był gościem na gali z okazji 25-lecia Polsatu, podczas gdy założyciel stacji Zygmunt Solorz jest jednym z bohaterów książki „Resortowe dzieci”. Czytaj więcej...
    ***
    Członkowie KRRiT nie są zadowoleni, że przewodniczący uchylił karę dla TVN Członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji zaznaczają, że uchylenie kary dla TVN SA to decyzja przewodniczącego Witolda Kołodziejskiego. Nie wszyscy członkowie Rady są z niej zadowoleni. Czytaj więcej...  
    ***
    TVN o uchyleniu kary KRRiT: oznacza to oddalenie zarzutów wobec relacji TVN24 TVN wyraziła satysfakcję z uchylenia przez przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji decyzji o 1,48 mln zł kary dla firmy. - Uchylenie tej decyzji oznacza oddalenie zarzutów wobec telewizji TVN24 - zwrócił uwagę nadawca. Czytaj więcej...
    ***
    Stowarzyszenia dziennikarskie apelowały do KRRiT o anulowanie kary dla TVN24 W zeszłym tygodniu przewodniczący KRRiT spotkał się z przedstawicielami organizacji pozarządowych i stowarzyszeń dziennikarskich. Dyskutowano o karze dla TVN24 za relacjonowanie protestów w grudniu 2016 roku. Na spotkaniu zaapelowano do przewodniczącego o anulowanie kary, bo może to wywołać tzw. efekt mrożący, czyli autocenzurę środowiska dziennikarskiego w obawie przed kolejną karą. Czytaj więcej...
    ***
    Prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie tekstu „GW” o prezes TK Warszawska prokuratura okręgowa wszczęła śledztwo w sprawie publikacji "Gazety Wyborczej" o rzekomych powiązaniach prezes Trybunału Konstytucyjnego Julii Przyłębskiej ze służbami specjalnymi. Będzie badać, czy doszło do publicznego znieważenia organu konstytucyjnego - prezes TK. Czytaj więcej...
    ***
    Andrzej Duda na liście głów państw szkodzących wolności mediów Komitet Obrony Dziennikarzy (CPJ) opublikował listę przywódców państw, którzy zdaniem tej organizacji najbardziej przyczyniają się w swoich krajach do ograniczania wolności mediów. W zestawieniu, obok Donalda Trumpa, Recepa Tayyipa Erdoğana czy Władimira Putina znalazł się także prezydent Polski Andrzej Duda, który według CPJ wspiera powrót do czasów gdy w naszym kraju obowiązywała cenzura, a swoboda wypowiedzi w mediach była ograniczana. Czytaj więcej...
  • Dziennikarze wspominają…

    witryna4
    To miejsce przeznaczamy na wspomnienia dziennikarzy. W ten sposób staramy się ocalić od zapomnienia to, co minęło...

    Przejdź do Witryny Dziennikarskich Wspomnień

    ***

  • POLECAMY

  • PARTNERZY

    infor_logo


  • FACEBOOK

  • Międzynarodowa Legitymacja Dziennikarska

    legitymacja Członkowie naszego stowarzyszenia mogą uzyskać legitymacje dziennikarskie (International Press Card) Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ (IFJ), z siedzibą w Brukseli.
  • Menu

  • Międzynarodowa Federacja Dziennikarzy


    Stowarzyszenie Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej jest organizacją członkowską Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy.
  • Tagi