„Braterska pomoc 1968” Jana J. Akielaszka

| 27 Lut 2017  19:11 | Brak komentarzy

Może w twierdzeniu, że Jan Janusz Akielaszek zarówno tworzył historię, jak i po latach potrafił jej fałszowane oblicze oczyścić, jest odrobina przesady, to jednak po zapoznaniu się z zawartością biograficzno-historycznej pozycji, jaką niewątpliwie jest ostatnio wydana „Braterska pomoc 1968” Jana J. Akielaszka, śmiem twierdzić, że jest w tej refleksji zdrowe jądro prawdy.

W moim życiorysie – i chyba całej mojej generacji – przypominam sobie tylko dwa podobne momenty, gdy doznawało się aż tak potężnego moralnego wstrząsu: to był rok 1956, gdy radzieccy weszli do Budapesztu i właśnie rok 1968, gdy Układ Warszawski przy udziale wojsk polskich, wtargnął do Czechosłowacji.

Pamiętam ten dzień, jakby to było wczoraj: 21 sierpień 1968 roku. Byłem wtedy już wieloletnim nauczycielem języka polskiego i wychowania muzycznego w XVI Liceum im. Tadeusza Kościuszki w Warszawie – Rembertowie. Szkoła za patrona miała sąsiadującą z nią Akademię Sztabu Generalnego, co było naturalną konsekwencją faktu, iż do liceum uczęszczały w przeważającej części dzieci kadry dydaktycznej Akademii. Wczesnym rankiem 21 sierpnia przywołało mnie do okna mego żoliborskiego mieszkania głośne nawoływanie: „panie profesorze, panie profesorze!” Zaintrygowany podszedłem do okna i zobaczyłem ucznia z mojej klasy, syna jednego z oficerów wykładających w ASG. Nie zdążyłem spytać, co się stało, że w wakacje, z Rembertowa tak rano przyjechał aż na Żoliborz, bo następne wykrzyczane przez niego słowa wyjaśniły wszystko: „wojna, wojna!”.

Jan Janusz Akielaszek

Tak właśnie ten początek inwazji, „braterską pomoc” państw Układu Warszawskiego dla rzekomo zagrożonej kontrewolucją Czechosłowacji, zapamiętałem na zawsze. I oto po latach leży przede mną skromna objętościowo (80 stron) bogata za to w treści książka mego znakomitego Kolegi po piórze, byłego dziennikarza prasy wojskowej, Jana Janusza Akielaszka pt. „Braterska pomoc 1968. Smutny chichot historii”.

Lektura tej książki zmusza czytelnika do refleksji. W zależności od wieku i doświadczenia życiowego, będzie to zapewne różna refleksja, jest jednak niezaprzeczalną zaletą książki, że do takiej refleksji prowokuje. Jan J. Akielaszek pisze o „smutnym chichocie historii”. Bo tak, ze swojego punktu widzenia, człowieka, który brał bezpośredni udział w agresji na zaprzyjaźnione sąsiednie państwo – choć nie z bronią w ręku, a długopisem i dziennikarskim notatnikiem – ocenia po latach owe historyczne już wydarzenia i ich następstwa.

„Braterska pomoc” ujęta jest przez autora dodatkowo w cudzysłów, choć przed pół wiekiem, nikt z piszących nie ośmieliłby się tak przygotować do druku informacji o wojskowej interwencji. Należało chwalić zdecydowanie „miłujące pokój” państwa Układu Warszawskiego na czele ze Związkiem Radzieckim, które nie zostawiły bratniej Czechosłowacji w potrzebie i w porę zbrojnie zareagowały w obronie zdobyczy socjalizmu i integralności socjalistycznej wspólnoty. Jak jeszcze chętnie dodawano, zagrożonej przez zachodnich imperialistów (czytaj: USA i RFN).

Po latach już można sobie na ten cudzysłów pozwolić. Że trochę późno? Cóż, historia bywa nierychliwa, ale sprawiedliwa. A tę prawdę odkrywa i głosi człowiek, nie zapominajmy, który w pewnym sensie w tworzeniu historii uczestniczył. Dzięki przeobrażeniom, jakie dokonały się w ostatnich dziesięcioleciach na naszym kontynencie, ta książka mogła powstać. Można „pomoc” nazwać zgodnie z prawdą „agresją”, „kontrewolucję” – walką o wolność i niezależność od imperialnego państwa. Po latach zwyciężyła prawda, którą też Jan J. Akielaszek powoli odkrywa przed czytelnikiem na kartach swej książki, podpierając się dostępnymi dokumentami, własnymi spostrzeżeniami poczynionymi w trakcie pobytu na sąsiedniej, słowiańskiej ziemi i przemyśleniami. To wszystko doprowadziło go do takiego wewnętrznego przeobrażenia, że jak pisze, w trakcie powrotu dywizji do Kłodzka „był już innym człowiekiem”.

To bardzo osobista, choć jednocześnie i historyczna książka. Pozwolę sobie zacytować fragment mej opinii powstałej na żywo po lekturze maszynopisu „Braterskiej pomocy1968”. Znalazła się ona na obwolucie książki i stanowi chyba najlepszą zachętę do lektury.

„Polecam tę książkę jako lekturę obowiązkową młodym, którzy końca lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku i tego, co działo się wtedy w Polsce, nie pamiętają. Polecam dojrzałej generacji, która co prawda wie, co pod koniec owej dekady zdarzyło się w Czechosłowacji, ze zrozumiałych jednak względów nie miała możliwości konfrontowania faktów z propagandowymi mitami tworzonymi przez politycznych mocodawców z Kremla i jego satelitów, na użytek podległych im „demoludów”. I polecam też nam wszystkim, należącym do tej samej generacji, co ówczesny plutonowy – dziennikarz LWP Jan Janusz Akielaszek, a to dla przypomnienia, ile historycznych zakrętów udało nam się już przeżyć Przeżyjmy to jeszcze raz, dzięki wspomnieniom, napisanym przystępnym, komunikatywnym językiem, do tego barwnym i niepozbawionym elementów autoironii.”

Jan Janusz Akielaszek, od lat czterdziestu mój kolega po piórze i przyjaciel, dokonał tą książką rzeczy niezwykłej – publicznej spowiedzi przed czytelnikiem z rozterek i wątpliwości, które towarzyszyły mu na żołnierskim szlaku. Brawo Jasiu!

Wojciech W. Zaborowski

Komentarze

Pozostaw komentarz:





  • MEDIA

    Po nawałnicy media w Chojnicach pracują w reżimie sytuacji nadzwyczajnej Nawałnica, jaka przeszła z piątku na sobotę przez powiat chojnicki, spowodowała zmiany w pracy mediów lokalnych, które skupiły się na relacjonowaniu tego wydarzenia i jego skutków. Same musiały też radzić sobie z brakami prądu i łączności. Czytaj więcej...
    ***
    Piotr Pytlakowski z „Polityki” wśród blokujących marsz narodowców Piotr Pytlakowski, dziennikarz tygodnika „Polityka” wziął udział w blokadzie marszu Młodzieży Wszechpolskiej i ONR-u 15 sierpnia w Warszawie i został siłą wyniesiony przez interweniujących policjantów. Jego protest wywołał mieszane reakcje środowiska, a sam Pytlakowski w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl wyjaśnia motywy swojej decyzji. Czytaj więcej...
    ***
    „Gazeta Polska” z fotomontażem niemieckich żołnierzy i przedstawicieli opozycji
    Najnowsza okładka „Gazety Polskiej” przedstawia fotomontaż słynnego zdjęcia z września 1939, na którym niemieccy żołnierze łamią szlaban na polskiej granicy. W miejsce ich twarzy wstawiono wizerunki przedstawicieli opozycji, m.in. Grzegorza Schetyny z PO i Pawła Kasprzaka z Obywateli RP Czytaj więcej...
    ***
    Telewizja Polska powiększyła stratę o ponad 140 mln zł w 2016 roku
    W 2016 roku Telewizja Polska miała 176,75 mln zł straty - wynika ze sprawozdania spółki złożonego w Krajowym Rejestrze Sądowym. Czytaj więcej...
    ***
    Polski ksiądz w Niemczech: informacje „Wiadomości”, że Niemcy chcą zburzyć polski kościół niepotwierdzone Wiadomości” TVP 1 w środę 16 sierpnia wyemitowały materiał, że Niemcy chcą zburzyć polski kościół w Niemczech i na jego miejscu postawić bloki do uchodźców. Jeszcze tego samego dnia ks. Stanisław Budyn, rektor polskiej misji katolickiej w Niemczech napisał, że to niepotwierdzone informacje. Czytaj więcej...
    ***
    Jarosław Olechowski nowym szefem „Wiadomości”. W zeszłą sobotę w redakcji „Wiadomości” oficjalnie ogłoszono zmianę kierownika serwisu informacyjnego TVP1. Został nim Grzegorz Pawelczyk, ale dzień później zrezygnował, a p.o. szefa „Wiadomości” został Jarosław Olechowski, dotychczasowy wydawca programu - ustalił portal Wirtualnemedia.pl. - Przedstawię Paczuskiej propozycję awansu zawodowego - deklaruje Jacek Kurski. Czytaj więcej...
    ***
    Marzena Paczuska: odwołano mnie na Twitterze. Dziennikarze to krytykują: rewolucja w TVP pożera własne dzieci Marzena Paczuska stwierdziła, że o odwołaniu jej z funkcji szefowej „Wiadomości” dowiedziała się z twitterowego wpisu dyrektora TAI Klaudiusza Pobudzina. Taki styl zakończenia z nią dotychczasowej współpracy skrytykowało wielu dziennikarzy, a także Joanna Lichocka z Rady Mediów Narodow Czytaj więcej...
    ***
    W Agorze przez trzy lata ubyło 240 pracowników Liczba etatowych pracowników Agory przez ostatni rok zmalała o 155, a przez minione trzy lata - o 240. W konsekwencji w br. przestały rosnąć wydatki firmy na wynagrodzenia, a w segmencie prasowym maleją one już od dwóch lat. Czytaj więcej...
    ***
    „Gazeta Polska Codziennie” przeprasza byłego szefa policji Marka Działoszyńskiego Zarząd spółki Forum wydającej „Gazetę Polską Codziennie” zamieściła przeprosiny skierowane do byłego komendanta głównego policji Marka Działoszyńskiego za artykuły o nim sprzed trzech lat oparte na nieprawdziwych i nierzetelnych informacjach. Czytaj więcej...
    ***
    Pobudzin: współpraca z Paczuską nie wyglądała jak powinna, w „Wiadomościach” więcej będzie zależało od reporterów i wydawców "Wiadomości" mają być bliżej ludzi i ściśle współpracować z innymi serwisami informacyjnymi Telewizji Polskiej - zapowiedział szef Telewizyjnej Agencji Informacyjnej Klaudiusz Pobudzin. W ten sposób odniósł się do zmiany na stanowisku szefa "Wiadomości" - Marzenę Paczuską zastąpił Jarosław Olechowski. Czytaj więcej...
    ***
    Jarosław Sellin: jesienią nowy projekt ustawy o opłacie medialnej trafi do Sejmu Złożenie jesienią w Sejmie projektu nowej ustawy o opłacie medialnej zapowiedział w środę wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Jarosław Sellin. Czytaj więcej...
    ***
    Róża Thun nie będzie przyjmować zaproszeń do programów Michała Adamczyka w TVP Europarlamentarzystka Róża Thun zapowiada, że nie będzie przyjmować zaproszeń do programów prowadzonych przez Michała Adamczyka w TVP. 13 sierpnia br. Thun wyszła ze studia po ostrej wymianie zdań z Tomaszem Sakiewiczem, jednym z gości programu "Bez retuszu". Sakiewicz zapowiedział, że jej nie przeprosi. Czytaj więcej...
    ***
    Latkowski i Majewski staną przed komisją ds. Amber Gold Dziennikarze Sylwester Latkowski i Michał Majewski stawią się przed komisją śledczą ds. afery Amber Gold. Obaj zajmowali się sprawą na łamach tygodnika "Wprost". - Potwierdzam, że przyjdziemy na przesłuchanie - powiedział "Presserwisowi" Sylwester Latkowski. Czytaj więcej...
    ***
    Jerzy Owsiak do Krzysztofa Ziemca po materiale „Wiadomości” krytykującym Woodstock: brałeś udział w niezwykłej manipulacji, porzuć to Szef Fundacji WOŚP Jerzy Owsiak sparodiował materiał z wtorkowych „Wiadomości” krytykujący Przystanek Woodstock. - Brałeś udział, w tym momencie, w niezwykle zmanipulowanej wiadomości. Krzysztof, porzuć ten podły zawód - w tym miejscu, w którym jesteś - zwrócił się do prowadzącego „Wiadomości” Krzysztofa Ziemca. Czytaj więcej...
    ***
    Telewizja Puls zainteresowana przejęciami innych kanałów Telewizja Puls jest zainteresowania nie tylko inwestycjami w swoje kanały telewizyjne. Właściciel stacji gotowy jest także na przejęcia kanałów od innych nadawców. Czytaj więcej...
    ***
    Blisko 140 nowych tytułów na rynku prasowym, hitem wydawnictwa kolekcjonerskie W pierwszym półroczu tego roku na rynku prasowym pojawiło się 138 nowych tytułów - wynika z danych Kolportera. Najwięcej debiutów ukazało się w segmencie wydawnictw kolekcjonerskich - produktów i czasopism. Czytaj więcej...
    ***
    TVP otrzymała 800 mln zł pożyczki ze Skarbu Państwa Telewizja Polska otrzymała 800 mln zł pożyczki ze Skarbu Państwa, o którą spółka wnioskowała od kwietnia. TVP przeznaczy te pieniądze m.in. na poprawę oferty programowej anten. Czytaj więcej...
    ***
    Dziennikarze zniesmaczeni krytycznym materiałem „Wiadomości” o Woodstocku.  We wtorkowych „Wiadomościach” pokazano materiał o negatywnych stronach tegorocznego Przystanku Woodstock, oparty na opinii brytyjskiego tabloidu „Daily Star”, że to „najbardziej obskurny festiwal świata”. Oburzyło to wielu dziennikarzy aktywnych w social media. Prowadzący „Wiadomości” Krzysztof Ziemiec podkreślił, że w materiale przytoczono opinię „Daily Star” i nie obrażano publiczności festiwalu. Czytaj więcej...
    ***
    TVP Info bez „Czterech stron” Z początkiem września na antenę TVP Info nie wrócą już programy publicystyczne „Cztery strony”, „24 minuty”, „Rzeczpospolita babska” i „Istota” oraz dotyczące zagranicy „Wszystkie strony świata”, „Sąsiedzi” i „Na czym świat stoi”. W ramówce zostają natomiast m.in. „Prawdę mówiąc” i „Studio Wschód”. Czytaj więcej...
    ***
    "Wiadomości" tracą już widzów dobrej zmiany. Paczuska na urlopie Szefowa "Wiadomości" TVP 1 Marzena Paczuska poszła na dwutygodniowy urlop. Na korytarzach Telewizji Polskiej pojawiły się spekulacje, że jest to odpoczynek przymusowy i może już z niego nie wrócić na swoje stanowisko, bo najnowsze wyniki oglądalności są fatalne. Czytaj więcej...
    ***
    Nowe "taśmy prawdy" TVP Info nie zainteresowały większości mediów Większość mediów nie zainteresowała się nowymi nagraniami rozmów podsłuchanych w restauracji Sowa i Przyjaciele, które emituje TVP Info. Zdaniem dziennikarzy nie ma w nich sensacyjnych wątków. Czytaj więcej...
    ***
    Polacy za finansowaniem TVP z budżetu. Mniej zwolenników abonamentu RTV Znaczna część Polaków opowiada się za finansowaniem mediów publicznych z budżetu państwa. Maleje natomiast liczba osób popierających opłacania abonamentu RTV przez obywateli. Czytaj więcej...
    ***
    Do grudnia przedłużono śledztwo w sprawie inwigilacji ponad 50 dziennikarzy Prowadzone przez Prokuraturę Regionalną w Krakowie śledztwo w sprawie inwigilacji ponad 50 dziennikarzy za rządów koalicji Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego zostało przedłużone do 7 grudnia br. Do tej pory nikomu nie postawiono zarzutów. Czytaj więcej...
    ***
    Jacek Kurski i Maciej Stanecki przestali być pracownikami TVP Prezes TVP Jacek Kurski i członek zarządu spółki Maciej Stanecki przestali być pracownikami Telewizji Polskiej. - Jest to konsekwencja wejścia w życie ustawy o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Kurski. Czytaj więcej...
    ***
    Andrzej Duda: Europejskie standardy w kwestii dekoncentracji mediów także w Polsce - Jestem za tym, aby standardy europejskie w tym zakresie obowiązywały również w Polsce - zapowiedział wczoraj prezydent Andrzej Duda, odpowiadając na pytanie o dekoncentracji mediów w naszym kraju. Europarlamentarzysta PiS Ryszard Czarnecki przekonuje, że jeśli Unia Europejska będzie protestować przeciwko rozwiązaniom proponowanym przez polski rząd w tej kwestii, będzie to dowodem jej „podwójnych standardów Czytaj więcej...
    ***
    MON zapłaciło nadawcy TV Trwam ponad 102 tys. zł za promocję szczytu NATO Ministerstwo Obrony Narodowej przeznaczyło 102,1 tys. zł na emisję spotów w TV Trwam – wynika z odpowiedzi na interpelację, którą do marszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego skierował poseł Platformy Obywatelskiej Mariusz Witczak. Czytaj więcej...
    ***
    Rada Języka Polskiego apeluje do dziennikarzy i polityków: stop manipulacji i brutalizacji języka
    Rada Języka Polskiego przy Prezydium PAN wzywa dziennikarzy i polityków do zaprzestania użycia w debacie publicznej języka agresji oraz manipulacji znaczeniami słów. - Jesteśmy przekonani, że wszelkie sądy i oceny, nie mówiąc już o relacjonowaniu faktów, można wyrazić językiem etycznym i estetycznym, polszczyzną kulturalną i pozbawioną elementów brutalnych - czytamy w oświadczeniu RJP. Czytaj więcej...
    ***
    Reforma sądownictwa ze złym wpływem na pracę dziennikarzy.
    Uchwalone przez parlament ustawy o Krajowej Radzie Sądowniczej i Sądzie Najwyższym mogą utrudnić pracę dziennikarzy, zwłaszcza w zakresie badania i opisywania nieprawidłowości w sektorze państwowym, m.in. w samym wymiarze sprawiedliwości - oceniają niektórzy dziennikarze oraz organizacje branżowe.
    Czytaj więcej...
    ***
    Rasistowska okładka „Gazety Polskiej”? „Krytykujący jak ciemnota w średniowieczu”
    Na okładce najnowszego numeru „Gazety Polskiej” (Niezależne Wydawnictwo Polskie) znalazło się zdjęcie uchodźców, otaczających zwłoki białego mężczyzny. Eksperci oskarżają tygodnik o rasizm, a Tomasz Sakiewicz, redaktor naczelny „GP”, odpowiada: - Zachowują się jak ciemnota w średniowieczu. Czytaj więcej... `
    ***
    TVP nie ujawnia osób odpowiedzialnych za paski w TVP Info
    Organizacja Sieć Obywatelska Watchdog Polska żąda od TVP ujawnienia nazwisk osób przygotowujących paski w TVP Info. Telewizja publiczna nie zamierza jednak tego robić zasłaniając się "ochroną danych osobowych". Czytaj więcej...
  • ***

    witryna4
    To miejsce przeznaczamy na wspomnienia dziennikarzy. W ten sposób staramy się ocalić od zapomnienia to, co minęło...

    Przejdź do Witryny Dziennikarskich Wspomnień

    ***

  • PARTNERZY

    infor_logo


  • FACEBOOK

  • Międzynarodowa Legitymacja Dziennikarska

    legitymacja Członkowie naszego stowarzyszenia mogą uzyskać legitymacje dziennikarskie (International Press Card) Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ (IFJ), z siedzibą w Brukseli.

    Więcej informacji

  • Menu

  • Międzynarodowa Federacja Dziennikarzy


    Stowarzyszenie Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej jest organizacją członkowską Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy.
  • Archiwa

  • Tagi